Fler ungdomar får jobb i Södermanland

Report this content

Arbetslösheten har minskat under det senaste året men den är fortsatt hög i länet. I Södemanlands län uppgick den till 9,5 procent som kan jämföras med 6,9 procent i riket.

Arbetslösheten har minskat både bland inrikes- och utrikesfödda och bland ungdomar. Även inom etableringen minskar antalet deltagare. Särskilt tydligt har arbetslösheten minskat bland länets ungdomar.

- Jämfört med september 2014 har ungdomsarbetslösheten minskat kraftigt i länet, från 20,4 procent till nuvarande 12,1 procent. Och det är bland unga som har gymnasial eller någon form av eftergymnasial utbildning som minskningen skett. Bland de unga som inte klarat av gymnasiet har arbetslösheten varit nästan konstant, säger utredare Jens Lotterberg.

Under det senaste året har arbetslösheten minskat i samtliga länets kommuner. De största minskningarna finns i Oxelösund och Vingåker. Högst arbetslöshet hade Flen med 13,4 procent och Eskilstuna med 12,2 procent. Trosa och Gnesta hade som vanligt länets lägsta arbetslöshet med 3,9 respektive 4,9 procent.

Kort om september månad 2018, Södermanlands län

(Inom parentes anges motsvarande siffror för september 2017)

• 9,5 procent var inskrivna som arbetslösa (10,3).* Sammanlagt 12 937 personer (13 944).

• 12,1 procent av ungdomarna 18-24 år var inskrivna som arbetslösa (14,1).* Sammanlagt 1 803 personer (2 110).

• 6 318 personer var öppet arbetslösa (6 795).
  • 6 619 personer deltog i program med aktivitetsstöd (7 149).

• 1 836 personer var inskrivna i etableringsinsatser** (2 316)
  • 784 personer anmälde sig som öppet arbetslösa (840).

• 1 004 personer fick arbete (1 204).
  • 25 personer varslades om uppsägning (5).

*Andel av den registerbaserade arbetskraften.

**Etableringen sedan år 2010 samt etableringsprogrammet från 1 januari 2018.

Bifogat finns ett fördjupande faktaunderlag, en karta med aktuell arbetslöshet i varje kommun i länet. Det finns även en samling diagram som visar trenderna i statistiken över de senaste 20 åren och en länk till aktuell statistik för alla län och riket som helhet.

För mer information; kontakta Jens Lotterberg, arbetsmarknadsanalytiker, telefon 010-486 66 68.

Nästa månad presenteras faktaunderlag för Södermanland den 10 oktober.

Jens Lotterberg, analytiker, 010-486 66 68

Presskontakt: