Tillväxt skapar fler flygplatsjobb

Report this content

Arlandaregionen växer. Prognoser visar att dagens drygt 17 000 arbetstillfällen kommer att mer än fördubblas till 50 000 inom de närmaste 15 åren när flygplatsens tillväxtvision Airport City blir verklighet.

Redan idag finns ett stort rekryteringsbehov på flygplatsen. Under årets rekryteringsmässa finns omkring 15 utställare på plats för att hitta nya medarbetare. Tyngdpunkten i år ligger på kabinpersonal och terminalarbetare där det finns ett mycket stort behov. Arlanda inrymmer dessutom 120 butiker, restauranger och caféer samt fem hotell som också letar personal och där några deltar på mässan.

- Många företag är mitt uppe i sina sommarrekryteringar och ser mässan som ett bra forum för att träffa och rekrytera nya medarbetare, förklarar David Lindberg på Arbetsförmedlingen Luftfart, som anordnar mässan.

Ifjol besöktes mässan av ungefär 1 200 personer och årets tillströmning väntas bli lika stor. Arbetsförmedlingen luftfart kommer i sin monter att informera om vad som generellt krävs för att arbeta på en flygplats och vilka möjligheter som finns. En stötesten är att kunna ta sig till flygplatsen med kort varsel och under alla tider på dygnet. Andra generella krav och önskemål är svenska och engelska samt att klara ett utdrag ur belastningsregistret eftersom flygplatsen till stora delar är en säkerhetsklassad zon.

Arlandamässan anordnas av Arbetsförmedlingen Luftfart. Dessutom finns Nya Arbetsförmedlingen (NAF) på plats för att demonstrera nya verktyg för arbetsgivare och arbetssökande, samt Eures som informerar om jobbmöjligheter utomlands.

Mer information om mässan och deltagare finns via www.arbetsformedlingen.se/luftfart

Eller via:

Håkan Järlsäter hakan.jarlsater@arbetsformedlingen.se