Arbetslösheten fortsätter ned

Report this content

Arbetsmarknaden i Uppsala län är fortsatt stark vilket framför allt gynnat utrikesfödda män. Arbetslösheten för inrikes födda är nästan oförändrad.

I april var 5,3 procent inskrivna som arbetslösa jämfört med 5,5 procent i april 2018. Uppsala län har lägst arbetslöshet i landet. Arbetslösheten för kvinnor är oförändrad på 5,1 procent medan den sjunkit från 5,9 procent till 5,5 för männen.

- Arbetslösheten sjunker för utrikesfödda och framför allt för de utrikes födda männen. Arbetslösheten har sjunkit från 17,7 i april 2018 till 15,6 procent för den här gruppen, säger Jim Enström, arbetsmarknadsanalytiker på Arbetsförmedlingen.

Kort om april 2019, Uppsala län

(Inom parentes anges motsvarande siffror för april 2018)

• 5,3 procent var inskrivna som arbetslösa (5,5).* Sammanlagt 9 674 personer (9 932).
  • 6,4 procent av ungdomarna 18-24 år var inskrivna som arbetslösa (7,3).* Sammanlagt 1 325 personer (1 514).
  • 5 211 personer var öppet arbetslösa (5 765).
  • 4 463 personer deltog i program med aktivitetsstöd (4 167).

• 741 personer anmälde sig som öppet arbetslösa (730).

• 972 personer fick arbete (1 123).
  • 20 personer varslades om uppsägning (39).

*Andel av den registerbaserade arbetskraften.

Månadsstatistiken för maj publiceras 13 juni kl. 06:00

Arbetsförmedlingens månadspressmeddelanden redovisar myndighetens verksamhetsstatistik. Redovisningen bygger på Arbetsförmedlingens registeruppgifter om bland annat inskrivna arbetslösa och om nyanmälda lediga platser. Arbetsförmedlingens arbetslöshetsstatistik redovisar olika kategorier av arbetssökande som är inskrivna på Arbetsförmedlingen. En av dessa är öppet arbetslösa – alltså de som saknar, aktivt söker och omgående kan ta ett arbete. En annan är sökande i program med aktivitetsstöd. Dessa två grupper benämns tillsammans inskrivna arbetslösa. Andelen inskrivna arbetslösa anges i förhållande till en registerbaserad arbetskraft.

Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik tillhör inte Sveriges officiella statistik. Den officiella arbetslöshetsstatistiken redovisas av Statistiska centralbyrån (SCB) i deras Arbetskraftsundersökning (AKU).

Mer information om Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik

Mer information om SCB:s arbetskraftsundersökning