Asylsökandes kompetens kartläggs snabbare med jobskills.se

Report this content

Arbetsförmedlingen har tagit fram verktyget jobskills.se som asylsökande själva kan använda för att kartlägga sin kompetens. Syftet är att underlätta etableringen för nyanlända. I Värmlands län finns 7 kundresurser som jobbar med att informera och sprida användandet genom att finnas på asylboenden och andra mötesplatser.

Jobskills.se är ett digitalt verktyg där asylsökande kan göra ett cv på sitt modersmål via valbara alternativ. I ett första steg lägger man in erfarenheter och eventuell utbildning. I nästa steg kan man sedan få sin profil översatt till svenska och få vägledning kring arbetsmarknaden utifrån sina val.

– Tanken är att asylsökande ska kunna snabba på sin process mot arbete eller utbildning. Förutom att göra ett cv kan exempelvis en utbildad läkare få råd om hur valideringen för yrket fungerar i Sverige, och en person som vill jobba som snickare kan få tips om vilka utbildningar som finns och hur man går vidare för att få jobb, förklarar Adam Hammoud, sektionschef på Arbetsförmedlingen.

Nyanlända har möjlighet att använda jobskills.se redan innan de har fått besked om uppehållstillstånd. Den första versionen av jobskills.se som nu finns ute är främst till för de asylsökande. I en senare version ska arbetsgivare få möjlighet att söka bland profilerna.

Följ med när Arbetsförmedlingen introducerar jobskills bland nyanlända

För att underlätta för användarna utbildar och rekryterar Arbetsförmedlingen ett hundratal kundresurser. De kommer att träffa de asylsökande, informera och sprida användandet av jobskills, och samverka kring tidiga insatser för asylsökande tillsammans med Länsstyrelsen, Migrationsverket, kommuner, studieförbund och ideella föreningar. I Värmlands län har 7 kundresurser anställts. Nu kan vi erbjuda en reporter att följa med när Arbetsförmedlingens kundresurs introducerar jobskills bland nyanlända.

Är du intresserad? Kontakta kundresurserna Nadja Jabar, Arbetsförmedlingen i Arvika, 010-486 30 95 eller Hasan Alhamwi, Arbetsförmedlingen i Sunne, 010‑486  31 44.

Fakta:

Jobskills.se finns tillgängligt på arabiska, engelska, persiska, somaliska, svenska och tigrinja. Tjänsten, som är upphandlad, är utvecklad för att först och främst användas i mobilen och webbläsarna Chrome/Android och Safari/iOS. Mer information om jobskills.se finns på webbportalen  informationsverige.se.

För kommentarer och information:
Adam Hammoud, sektionschef, Arbetsförmedlingen, 010-487 65 56

Följ oss på Twitter: @PressAf

ARBETSFÖRMEDLINGEN
Vi medverkar till att arbetsgivare får rätt arbetskraft och arbetssökande får jobb.
Ring oss på 0771-416 416 eller besök närmaste arbetsförmedling.
www.arbetsformedlingen.se