Arbetslösheten minskar i Västmanland

Report this content

Arbetslösheten fortsätter att minska i Västmanlands län och uppgick till 8,3 procent i slutet av september. Arbetslösheten i länet har därmed minskat 12 månader i rad.

- Vi ser en fortsatt stark arbetsmarknad i Västmanlands län och att arbetslösheten sjunker på bred front, säger Arbetsförmedlingens analyktiker Marcus Löwing.

Antalet inskrivna arbetslösa i länet fortsätter att minska. I slutet av september var 10 748 personer inskrivna som arbetslösa på Arbetsförmedlingen, vilket är 968 färre än i fjol. Av de inskrivna arbetslösa var 5 139 (5 365) kvinnor och 5 609 (6 351) män. Av de inskrivna arbetslösa var 5 767 födda utanför Europa, en minskning med 361 sedan förra året. Antalet inskrivna arbetslösa inrikes födda var samtidigt 4 216, vilket är 523 färre än för ett år sedan.

Totalt var 1 625 ungdomar inskrivna som öppet arbetslösa eller deltagande i program i länet. I relativa tal motsvarar det en arbetslöshet på 11,3 procent av arbetskraften, att jämföra 13,8 procent i september 2017. Samtidigt ligger ungdomsarbetslösheten i länet högre än i riket som helhet (9,0 procent).

Kort om september 2018, Västmanlands län

(Inom parentes anges motsvarande siffror för månad år)

• 8,3 procent var inskrivna som arbetslösa (9,2).* Sammanlagt 10 748 personer (11 716) varav 1 746 inom etablering (2 269).
  • 11,3 procent av ungdomarna 18-24 år var inskrivna som arbetslösa (13,8).* Sammanlagt 1 625 personer (1 990) varav 293 inom etablering (465).
  • 4 969 personer var öppet arbetslösa (5 741).
  • 5 779 personer deltog i program med aktivitetsstöd (5 975) varav 1 215 inom etablering (723).
  • 772 personer anmälde sig som öppet arbetslösa (806).
  • 1 065 personer fick arbete (1 020) varav 28 inom etablering (76).
  • 20 personer varslades om uppsägning (54).

*Andel av den registerbaserade arbetskraften.

Månadsstatistiken för september månad publiceras 2018-11-13 kl. 06:00

För mer information: Marcus Löwing, utredare, 010-487 62 64