Arbetsförmedlingen stänger för drop in-besök

Report this content

Den första april förändras arbetsförmedlingarna i Tranemo och Svenljunga. I takt med att allt fler väljer att skriva in sig digitalt utan att besöka kontoren väljer Arbetsförmedlingen att stänga sin direktservice på orterna.

Men i och med att båda kommunerna har tagit emot många flyktingar så ser Arbetsförmedlingen ett behov att även fortsättningsvis finnas på plats för bokade besök i lokalerna.

Det finns allt svagare skäl för Arbetsförmedlingen att hålla öppet för spontana besök i Svenljunga och Tranemo. I dag har kontoren öppet en dag i veckan, i snitt tar arbetsförmedlarna emot två ny- eller återinskrivningsbesök per öppetdag.

Övriga besök dessa dagar är bokade eller kunder som spontant kommer in med frågor som går att lösa via e-post eller telefon.

Enkel inskrivning på distans

Samtidigt erbjuder Arbetsförmedlingen nya digitala lösningar för att kunderna ska kunna sköta sina ärenden på distans som till exempel inskrivningen via Arbetsförmedlingens hemsida som används av allt fler arbetssökande.

Därför har Arbetsförmedlingen beslutat att avveckla direktservice från 1 april och i stället fokusera på att ge arbetssökande med ett större behov ett kvalificerat stöd samt att förstärka vår service till arbetsgivarna i kommunerna.

– Det är relativt låg arbetslöshet i båda kommunerna men också en allt högre andel arbetslösa i utsatta grupper, vilket gör att samarbetet med arbetsgivare blir allt viktigare, säger Carina Landén, sektionschef på Arbetsförmedlingen.

Arbetsförmedlingen ser även ett stort värde i att kunna samverka med aktörer i respektive kommun och att det kan ske på plats.

Nedläggning stoppades

För drygt två år sedan tog Arbetsförmedlingen centralt beslut om nedläggning av flera små kontor i landet och både Tranemo och Svenljunga fanns med på listan för nedläggning.

– Sedan dess har behoven ändrats, de små kommunerna har tagit ett stort ansvar för flyktingsituationen och vi ser att det är väl motiverat för Arbetsförmedlingen att tillsvidare finnas kvar både i Tranemo och Svenljunga. Fortsättningsvis kommer våra möten med arbetssökande vara bokade och förberedda vilket är en fördel både för sökanden och arbetsförmedlaren, säger Carina Landén.

För kommentarer: Carina Landén, sektionschef, Arbetsförmedlingen, 010-486 59 62

Presskontakt: Olof Lönnehed, informatör, 010-488 46 03