Fortsatt högtryck på arbetsmarknaden i länet

Report this content

Det goda läget på arbetsmarknaden i Västra Götaland håller i sig. Arbetslösheten fortsätter nedåt, i slutet av mars var andelen inskrivna arbetslösa på Arbetsförmedlingen 6,7 procent, en minskning från 7,0 för ett år sedan.

Snabbaste minskningen sker bland de unga, 18-24 år. Ungdomsarbetslösheten är nu nere i 8,9 procent, om än med stora regionala skillnader i länet.

Det börjar låta som en skiva som har hakat upp sig; konjunkturen är fortsatt stark i Västra Götalands län och det bidrar till att arbetslösheten fortsätter minska, trots ett stort inflöde av nyanlända i länet.

Det är Göteborgsregionen som är motorn i den västsvenska arbetsmarknaden och det beror på ett rekordstarkt bostads- och anläggningsbyggande, en stark fordonsindustri och hög konsumtion bland företag och hushåll.

Den sjunkande arbetslösheten leder dock till en hel del bekymmer för företag som vill anställa. Många vittnar om svårigheten att hitta rätt kompetens och där har Arbetsförmedlingen en viktig roll att spela.

– Vi kan erbjuda lönesubventionerade anställningar under en period för de arbetsgivare som kan tänka sig att anställa en långtidsarbetslös eller nyanländ person medan de lär sig jobbet och blir varma i kläderna, säger Eva Sannum, biträdande marknadschef för Arbetsförmedlingen i Nordvästra Götaland.

Arbetsförmedlingen kan även klä på arbetslösa en utbildning så att de bättre svarar mot arbetsmarknadens behov.

Tudelningen förstärks

Arbetslösheten är lägst bland de inrikes födda med minst gymnasieutbildning i ryggen. För andra grupper som utrikesfödda och personer med kortare utbildning är läget kärvare och de utgör en allt större andel av de arbetslösa.

Antalet nyanlända som tillhör etableringsuppdraget i Västra Götalands län var i slutet av mars 9 715 personer. Detta är en ökning med drygt 2 700 personer på ett år. 56 procent av de inskrivna i etableringsuppdraget är under 35 år.

– Det är en stor grupp med lång tid framför sig i arbetslivet. Genom utbildning och arbetsmarknadspolitiska program kan vi hjälpa dem in på arbetsmarknaden och på så sätt lösa en del av problemen med kompetensförsörjningen, säger Eva Sannum.

Kort om arbetsmarknaden för Västra Götalands län, mars 2017

Inom parentes anges motsvarande siffror för mars 2016.

• 6,7 procent var inskrivna som arbetslösa (7,0).* Sammanlagt 54 783 personer (56 090) varav 9 715 inom etableringen (6 996).
  • 8,9 procent av ungdomarna 18-24 år var inskrivna som arbetslösa (10,4).* Sammanlagt 8 148 personer (9 482) varav 1 813 inom etableringen (1 077).
  • 29 010 personer var öppet arbetslösa (29 200) varav 6 222 inom etableringen (4 607).
  • 25 773 personer deltog i program med aktivitetsstöd (26 890) varav 3 493 inom etableringen (2 389).
  • 3 580 personer anmälde sig som öppet arbetslösa (3 438) varav 334 inom etableringen (243).
  • 6 665 personer fick arbete (6 567) varav 195 inom etableringen (110).
  • 618 personer varslades om uppsägning (621).

*Andel av den registerbaserade arbetskraften.

Mer information finns i den bifogade faktabakgrunden.

Månadsstatistiken för april publiceras 10 maj kl. 8:00

Fakta om statistiken

Arbetsförmedlingens månadspressmeddelanden redovisar myndighetens verksamhetsstatistik. Redovisningen bygger på Arbetsförmedlingens registeruppgifter om bland annat inskrivna arbetslösa och om nyanmälda lediga platser. Arbetsförmedlingens arbetslöshetsstatistik redovisar olika kategorier av arbetssökande som är inskrivna på Arbetsförmedlingen. En av dessa är öppet arbetslösa – alltså de som saknar, aktivt söker och omgående kan ta ett arbete. En annan är sökande i program med aktivitetsstöd. Dessa två grupper benämns tillsammans inskrivna arbetslösa. Andelen inskrivna arbetslösa anges i förhållande till en registerbaserad arbetskraft.

Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik tillhör inte Sveriges officiella statistik. Den officiella arbetslöshetsstatistiken redovisas av Statistiska centralbyrån (SCB) i deras Arbetskraftsundersökning (AKU).

Mer information om Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik

Mer information om SCB:s arbetskraftsundersökning

För kommentarer: Eva Sannum, biträdande marknadschef, Arbetsförmedlingen Nordvästra Götaland, 010-486 92 57
För information: Adnan Habibja, analytiker, 010-488 93 82