Unga Jobb – inspirerande mässa i Skara

Den 4 april bjuder Sparbanken Skaraborg och Arbetsförmedlingen in ungdomar och företag till Rosers Salonger i Skara för att inspireras och nätverka på Unga Jobb. Idén är enkel; när företag erbjuder praktikplatser för unga skapas möjligheter och med erfarenheter och kontakter ökar chanserna till jobb.

– Syftet med Unga Jobb-mässan är att inspirera och motivera ungdomar att studera på gymnasiet och eftergymnasialt, söka arbete samt att skapa möten mellan arbetsgivare och arbetssökande som kan leda till praktik. Arbetsgivare som vill ta emot praktikanter får möjlighet att träffa intresserade ungdomar, berättar Emina Ibrasimovic, arbetsförmedlare.

Edin Dzemat, vinnare av Kockarnas kamp 2016 och nu aktuell i Stjärnorna på slottet, är inbjuden till mässan för att inspirera. Han berättar hur alla kan göra en toppkarriär bara man är beredd att kämpa. Bengt Roser, ägare till Rosers Salonger i Skara, berättar om hur ett stadshotell i Skara lyckats att bli kunglig hovleverantör och ha hela världen som sin arbetsplats.

Hjälp in i arbetslivet

– Unga Jobb handlar om att arbetslösa ungdomar ska få hjälp in i arbetslivet genom praktik. Praktikplatser ger de unga erfarenhet, kontakter och en viktig rad i sitt cv. Företagen får en möjlighet att visa upp sin verksamhet och berikas med nya perspektiv och kanske framtida medarbetare. Både ungdomar och företagare är viktiga målgrupper för oss, säger Annukka Niva Malmgård, marknadschef Sparbanken Skaraborg.

– Vi bjuder in ungdomar och arbetsgivare från Mariestad, Lidköping och Skara med omnejd. Vi bjuder personligen in de ungdomar som är inskrivna hos Arbetsförmedlingen, men även ungdomar som inte är det är välkomna. Arbetsgivare som är intresserade av att delta på Unga Jobb-mässan kan kontakta Arbetsförmedlingen så ser vi över möjligheterna, säger Emina Ibrasimovic.

Unga Jobb är ett initiativ av Swedbank och Sparbankerna och sker i nära samarbete med Arbetsförmedlingen och Manpower. Sedan starten 2009 har de tillsammans med andra företag och kommuner i sitt nätverk skapat närmare 11 000 praktikplatser. Unga Jobb skapar möjligheter för unga – i många fall har praktik lett till anställning eller motiverat till fortsatta studier.

Unga Jobb-mässan i Skara är ett samarbete mellan Sparbanken Skaraborg och Arbetsförmedlingen.

För information: Emina Ibrasimovic, arbetsförmedlare, Arbetsförmedlingen, 010-4878 13 10
Annukka Niva Malmgård, marknadschef Sparbanken Skaraborg, 0511-281 08