• Arbetskamraterna/

Arbetskamraterna lanserar digital plattform för att möjliggöra för personer med funktionsnedsättning att komma ut i arbetslivet

Report this content

Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en intellektuell funktionsnedsättning som söker ett jobb eller en praktikplats. Nu lanserar Arbetskamraterna en digital mötesplattform för att möjliggöra sammankopplingen och bidra med mer kunskap till företag som vill hitta en personlig arbetskraft som bidrar med nya perspektiv till arbetsplatsen.

Trots att FN:s medlemsländer är enade om att personer med intellektuella funktionsnedsättningar har rätt att delta i samhället på lika villkor som andra, är sysselsättningen för denna grupp stabilt låg. Det behövs därför fler arbetsgivare som vågar anställa personer med intellektuella funktionsnedsättningar.

Arbetskamraterna grundades av Sussie Balsom, hennes son Benji Balsom och Love Lidström. Benji som har Downs Syndrom skulle ta studenten år 2017 och Sussie, Benji och Love som var Benjis personliga assistent och vän besökte olika dagliga verksamheter.

– Benji tackade nej till allt vi besökte. Han vägrade. Det enda vi önskade just då var att han kunde få ha ett riktigt jobb med rätt stöd. Vi vet ju hur mycket Benji växer när vi tror på honom. Då tror han också på sig själv. Då kom vi på att vi skulle starta Arbetskamraterna som även kunde hjälpa andra med intellektuella funktionsnedsättningar ut i arbete, säger Sussie Balsom.

Men först skulle Benji ha ett jobb. Sussie, Benji och Love öppnade restaurangen och cateringföretaget
Benjis bistro på Kungsholmen i Stockholm. När pandemin slog till och de behövde stänga ner sökte de projektbidrag från Allmänna arvsfonden för att börja arbeta med den digitala mötesplattformen som de så länge hade drömt om.
Läs mer om projektet här.

En av Arbetskamraternas samarbetspartner är Best Western och And hotel i Stockholm.
– Vi är väldigt glada för det här samarbetet eftersom det skapar ett värde för både vår personal och för de personer som får få komma ut i arbetslivet. Vi erbjuder en trevlig arbetsplats, kollegor, kamratskap och många olika arbetsuppgifter inom hotellets verksamhet. Det här är något som vi investerar i och ser långsiktigt på, säger Raymond Almert, General manager på And hotel.

– Det roligaste med att jobba på hotell är att kollegorna och gästerna är trevliga. Att hjälpa till i frukosten är toppen, men att ta emot gäster i receptionen är roligast. Jag brukar visa gäster till bagagerummet och hur nycklarna fungerar för att komma in i rummet, säger Benji Balsom, idag 27 år och som nu har blivit en arbetskamrat på And hotel.

Se gärna en film från Benjis arbetsplats And hotel.

Alice Höglund är 17 år och läser på programmet Hotell, restaurang och bageri på Häggviks gymnasiesärskola. För att tidigt börja träna på att jobba har Alice en dag i veckan en praktikplats på en förskola i Täby.

– Det är roligt att ta mer ansvar själv och hjälpa barnen på förskolan. Jag hjälper till när barnen ska klä på sig, när de äter, och när de är ute och leker. Vi sjunger och tecknar. De är jättegulliga, säger Alice Höglund.

I samband med att mötesplattformen Arbetskamraterna.se lanseras har en reklamfilm spelats in av KIN.
– I reklamfilmen använder vi orden ”Din vardag är någons dröm! och det går verkligen rakt in i hjärtat, för att få bidra och bli trodd på betyder så mycket för oss människor, säger Sussie Balsom. Det är viktigt att få bidra och att få känna sig inkluderad i arbetslivet

För mer information eller intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:
Sussie Balsom, grundare och verksamhetsansvarig, 070 8357662, sussie@arbetskamraterna.se
Magdalena Höglund, Presskontakt, tel: 0733 338840, e-post: magdalena@highlandpr.se

Om Arbetskamraterna:
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan personer med intellektuella funktionsnedsättningar och företag som vill hitta en lojal och personlig arbetskraft som bidrar med nya perspektiv på arbetsplatsen. Arbetskamraterna grundades av Sussie Balsom, Love Lidström och Benji Balsom.

Taggar: