En bra start – om unga i arbetslivet

Report this content

Nu när sommaren är här kommer många unga i kontakt med arbetslivet. För vissa är det allra första gången i form av ett sommarjobb, medan det för andra är dags att söka det första ”riktiga” jobbet. Arbetsrättsliga frågor, ungas attityder och synen på unga i arbetslivet aktualiseras. I oktober sätts frågorna i fokus genom den Europeiska arbetsmiljöveckan, men Arbetsmiljöupplysningen lanserar redan nu temat ”En bra start – om unga i arbetslivet”. Temasidorna vänder sig både till dig som är ny i arbetslivet och för dig som arbetsgivare.

Ungas inträde på arbetsmarknaden sker allt senare. Idag studerar unga längre, de söker enklare jobb innan de bestämt sig för ett yrke, vilket ger att konkurrensen om dessa jobb hårdnar. Det blir samtidigt svårare att gå direkt ut i arbetslivet. Förändrad livsstil med bl.a. senare barnafödande, samt förändrade attityder och värderingar gällande arbete, bidrar också till allt senare steg in i arbetsliv och vuxenvärlden. – Det finns ett synsätt som handlar om att arbetet ska vara kreativt och ge livsinnehåll. Men det är inte alltid klart hur vägen dit ser ut. Många kan fastna i ett långt sökande under sin ungdomsperiod, säger Ulla Arnell, sociolog och forskare på Arbetslivsinstitutet. Erfarenheter visar att unga ställer högre krav på sin arbetssituation men har sämre koll på de krav man kan ställa. Många är fackligt anslutna men engagerar sig inte långsiktigt, utan mer i sakfrågor under en begränsad tid. Det finns en generationsskillnad i hur man tänker om sig och sin arbetsmiljö, för många unga är det viktigare att må bra och ha stimulerande arbetsuppgifter. Det gäller för arbetsgivaren att veta vad som gäller för ungas arbetsmiljö, arbetstid, risker och försäkringar. Särskilda regler gäller för arbetsgivare som anställer ungdomar under 18 år, oavsett om anställningen är för en längre eller kortare period. Ibland kanske den första anställningen inte fungerar som man önskar, man får t.ex. inte den lön eller skyddsutrustning man blivit utlovad. Då är det bra att veta vilka rättigheter man har som arbetstagare, men även vilka skyldigheter man besitter, samt vad som gäller om anställningsskydd, kollektivavtal och hur facket kan hjälpa till. Läs mer på Arbetsmiljöupplysningens temasidor www.arbetsmiljoupplysningen.se/unga Om Arbetsmiljöupplysningen: På Arbetsmiljöupplysningen www.arbetsmiljoupplysningen.se hittar du Sveriges samlade kunskap om arbetsliv och hälsa. Du kan söka fakta, ställa frågor till experter, delta i diskussioner samt bygga personliga nätverk. AFA Försäkring www.afaforsakring.se är värd för Arbetsmiljöupplysningen. Följande organisationer deltar i samarbetet: AFA Försäkring, Almega, Alna, Arbetslivsinstitutet, Arbetsmiljöforum, Arbetsmiljöverket, FAS, HTF, Hälsoakademikerna, IPM, IVL, JämO, Ledarna, LO, Lärarförbundet, OFR, Prevent, PTK, SACO, SKTF, Yrkes- och Miljömedicinska kliniken i Örebro, Statens folkhälsoinstitut, Suntliv.nu, Svensk Företagshälsovård, Svenska ESF-rådet, Svenskt Näringsliv, Sveriges Läkarförbund, Sveriges Skolledarförbund, TCO, TCO Development, Teknikföretagen, Utvecklingsrådet för den statliga sektorn, Vårdförbundet För ytterligare information: Ebba Wallin, Arbetsmiljöupplysningen 08-696 48 74, ebba.wallin@afaforsakring.se Tips: Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev eller besök vårt pressrum