NETSCOUT ARBOR LANSERAR SÄKERHETSLÖSNINGEN EDGE DEFENSE

AUTOMATISERAR UPPTÄCKT OCH BLOCKERING AV HOT INIFRÅN OCH UTIFRÅN

Stockholm, 29 oktober, 2018.  IT-säkerhetsföretaget NETSCOUT SYSTEMS, INC., lanserar NETSCOUT Arbor Edge Defense (AED), en ny säkerhetslösning som omdefinierar hur ett heltäckande perimeterskydd för cybersäkerhet utformas, genom att fungera som skydd mot flera olika typer av hot oavsett om de kommer inifrån eller utifrån.

-       Datacenters och nätverksarktitekturer blir allt mer distribuerade, vilket ökar kraven på hur perimeterskydd behöver utformas för att stå emot säkerhetshot. Samtidigt utformas riktade attacker ofta på ett sätt som gör att de omfattar hela internet, till exempel som NotPetya gör. Den unika kombinationen av kontextfri filtrering, omfattande användning av hotdata i förebyggande syfte och hjälp av tredjepartslösningar gör det möjligt för NETSCOUT att blockera utgående hot med samma effektivitet som företaget i många år har skyddat verksamheter från inkommande hot som DDOS-attacker, säger Jeff Wilson, analyschef inom cybersecurity på IHS Markit.

Kontextoberoende (stateless) säkerhet dras till sin spets

NETSCOUT AED kan driftsättas i form av en fysisk enhet eller som en virtuell nätverksfunktion. Den placeras utanför brandväggen, mellan företaget eller datacentret och internet. En unik och kontextoberoende motor för bearbetning av internet-paket innebär att trafik som matchar särskilda hotindikatorer (Indicators of Compromise eller IoCs) effektivt blockeras, utan att ta hänsyn till sessionens kontext. Därigenom kan NETSCOUT AED skydda andra perimeterskydd från DDoS-attacker och därmed göra dem mer effektiva.

NETSCOUT AED baseras på företagets DDoS-skyddsteknologi, vilken redan används av tusentals företag runt om i världen. Resultatet blir avancerade paket-baserade skydd mot applikationsspecifika DDoS-attacker, state-exhaustion-tekniker och skydd mot hot på internetnivå genom att neutralisera de samlingar av malware som utgör globala botnäthot. Med miljontals hotindikatorer i ryggen kan den kontextoberoende lösningen även upptäcka och blockera utgående kommunikation från interna källor som påverkats på grund av att andra säkerhetseneheter har misslyckats med att skydda dem. Det hjälper företaget att stoppa ytterligare spridning av de skador som avancerade hotkampanjer kan medföra.

NETSCOUT har en unik förmåga att ge säkerhets- och nätverksteam möjlighet att koppla samman unik information om internetbaserade hot och trender med synlighet över vad som händer över hela företaget. NETSCOUTs Active Threat Level Analysis System (ATLAS®), samlar in, prioriterar och presenterar data kring hotbilder baserat på en unik insyn i en tredjedel av all internettrafik. The ATLAS Security Engineering & Response Team (ASERT) skickar löpande information om aktuella hot via ATLAS Intelligence Feed, vilket gör att kunder både kan blockera hot i realtid och se till att utveckla sin förmåga att skydda sig över tid.

NETSCOUT menar att information om hotbilder inte bara måste identifiera hoten, utan också ge en helhetsbild som gör att företag förstår hur attackinfrastrukturen ser ut, vilka metoder som används och vilka hotindikatorer som kan kopplas till varandra för att på så sätt göra det möjligt att ta snabbare och bättre beslut. NETSCOUT AED stödjer standarder som STIX/TAXII för att kunna använda hotinformation från tredje part och erbjuder ett REST API för att integrera threat detection och blockera telemetri- och kontextbaserad hotinformation till befintliga arbetsflöden och verktyg.

-       NETSCOUT AED upptäcker och blockerar trafik som kan vara skadlig och det går enkelt att skala upp lösningen utefter behov.  Med ATLAS Intelligence Feed (AIF) och tredjepartslösningar för hotindikation som införs via STIX/TAXII, kan vi upptäcka och blockera många aktuella hot samtidigt som vi förser andra delar av den totala säkerhetslösningen med information via robusta API:er, säger Darren Anstee, NETSCOUT’s chief technology officer.

För mer information om NETSCOUT Arbor Edge Defense, se företagets blogg: https://www.netscout.com/five-things-about-aed

About NETSCOUT

NETSCOUT SYSTEMS, INC. (NASDAQ: NTCT) assures digital business services against disruptions in availability, performance, and security. Our market and technology leadership stems from combining our patented smart data technology with smart analytics. We provide real-time, pervasive visibility, and insights customers need to accelerate and secure their digital transformation. Our approach transforms the way organizations plan, deliver, integrate, test, and deploy services and applications. Our nGenius service assurance solutions provide real-time, contextual analysis of service, network, and application performance. Arbor security solutions protect against DDoS attacks that threaten availability and advanced threats that infiltrate networks to steal critical business assets. To learn more about improving service, network, and application performance in physical or virtual data centers, or in the cloud, and how NETSCOUT’s performance and security solutions, powered by service intelligence can help you move forward with confidence, visit www.netscout.com or follow @NETSCOUT and @ArborNetworks on Twitter, Facebook, or LinkedIn.

Safe Harbor

Forward-looking statements in this release are made pursuant to the safe harbor provisions of Section 21E of the Securities Exchange Act of 1934 and other federal securities laws. Investors are cautioned that statements in this press release, which are not strictly historical statements, including without limitation, the statements related to the benefits and capabilities of NETSCOUT Arbor Edge Defense solution, constitute forward-looking statements which involve risks and uncertainties. Actual results could differ materially from the forward-looking statements due to known and unknown risk, uncertainties, assumptions and other factors. Such factors include ongoing development of NETSCOUT AED to adequately address current and future customer requirements in a timely manner. For a more detailed description of the risk factors associated with the Company, please refer to the Company’s Annual Report on Form 10-K for the fiscal year ended March 31, 2018 and subsequent Quarterly Reports on Form 10-Q, which are on file with the Securities and Exchange Commission. NETSCOUT assumes no obligation to update any forward-looking information contained in this press release or with respect to the announcements described herein.

©2018 NETSCOUT SYSTEMS, INC. All rights reserved. NETSCOUT, the NETSCOUT logo, Guardians of the Connected World, Adaptive Service Intelligence, Arbor Networks, the Arbor Networks logo, ATLAS, InfiniStream, InfiniStreamNG, nGenius, and nGeniusONE are registered trademarks or trademarks of NETSCOUT SYSTEMS, INC., and/or its subsidiaries and/or affiliates in the USA and/or other countries. Third-party trademarks mentioned are the property of their respective owners.

Kevin Whalen

Sr. Director, Corporate & Marketing Communications