Penser Access: ArcAroma - Covid-19 förskjuter kommersialisering något

Försäljning för Q2 uppgick till 0,6 mkr mot våra estimat om 0,5 mkr. Totala intäkter inklusive aktiveringar var 2,1 mkr mot våra estimat om 2,2 mkr. EBITDA för perioden uppgick till -6,2 mot våra estimat om -2,6 mkr, där avvikelsen primärt består av övriga externa kostnader. Vi justerar våra intäktsestimat, bland annat mot bakgrund av att bolaget sänker sin guidning något för resterande del av 2020. Våra intäktsestimat för 2020 är 15 mkr, EBITDA för 2020e -7,4 mkr. Nya potentiella intäktskällor gör att vi höjer estimaten för 2021e och 2022e något, till 56 respektive 72 mkr.

Vi ser det som positivt att bolaget börjat utvärdera CEPT-systemen inom mejeriindustrin, då det potentiellt breddar intäktsbasen och tar bort säsongseffekten på intäkterna från Olivindustrin. Givet den stora marknadspotentialen ser vi fortsatt hög potential, men givet osäkerheten inom marknaderna för tillfället är även risken hög.

Läs den fullständiga analysen: https://links.penser.se/f/a/aaa_20200812.pdf

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på www.penser.se