Många vill bli rektor och vd för Yrkeshögskolan Arcada

PRESSMEDDELANDE 10.4.2017

Yrkeshögskolan Arcada Ab:s mångårige rektor och vd Henrik Wolff går i pension hösten 2017 och rekryteringen av en ny rektor och verkställande direktör pågår. Uppdraget har väckt  intresse och 18 personer har sökt uppdraget.

– Vi är glada över det stora intresset och att vi har många kompetenta sökande, som vill leda vår yrkeshögskola framöver, kommenterar styrelseordförande Arne Wessberg.

De sökande representerar ett flertal olika sektorer och kunskapsområden och har alla examen på doktorsnivå eller motsvarande examen. Tjänsten har sökts av sex kvinnor och tolv män.

– Vi söker en god och erfaren ledare med kunskap om högskolesektorns villkor och förmåga att leda och inspirera medarbetare och studenter, säger Wessberg.

Den nya rektorn bör ha gedigen erfarenhet av undervisning, forskning och utveckling samt en klar vision om framtidens Arcada. Eftersom Arcada verkar på tre språk är det även viktigt att personen behärskar svenska, finska och engelska.

Följande personer har sökt tjänsten som rektor/vd:

• ED Reija Anckar
  • ED, TkD Kaj-Mikael Björk
  • Prof. Kettil Cedercreutz
  • Prof. Mona Forsskåhl
  • ED Henrika Franck
  • ED Linda Gerkman
  • ML Nora Grotenfelt
  • Prof. Said Irandoust
  • Doc. Christer Lindqvist
  • TkL Ragnar Lundqvist
  • Doc. Lars Lundsten
  • FD Mikael Paronen
  • ED Carl-Johan Rosenbröijer
  • Doc. Miki Sirola
  • Prof. Mikael Skrifvars
  • HvD Camilla Wikström-Grotell

Två sökande önskar att deras namn inte ges offentlighet

Rekryteringsprocessen förväntas vara klar till sommaren.

Tilläggsinformation:
Styrelseordförande Arne Wessberg, 0400 618 800

Avsändare:
Kommunikationschef Gunilla Sjöberg, 040 5151 537, gunilla.sjoberg@arcada.fi

Arcada är en modern högskola i Helsingfors, som erbjuder högklassig utbildning och fortbildning på svenska och engelska för våra 2 700 studenter. Vi tror på nära kontakt med arbetslivet, samarbetar med ett nittiotal högskolor och universitet världen över och bedriver också samhällsrelevant nyttoforskning. Därför är en examen från Arcada inom företagsekonomi, media, kultur, teknik, idrott eller social- och hälsovård relevant och eftertraktad bland arbetsgivare.