BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 2015

• Förvärv av Europas största obearbetade nickelförekomst.
  • Avveckling av aktieinnehav i bolag initierade av Archelon ger intäkter för nya satsningar.
  • Koncernredovisning gäller från och med fjärde kvartalet 2015 efter förvärvet av Nickel Mountain Resources AB (publ).
  • Periodens resultat för koncernen uppgick till 963 Tkr (-2 739 Tkr).

Archelon AB är ett publikt bolag listat på AktieTorget (ticker: ALON B). Verksamhetens övergripande syfte är att identifiera, förvärva, förädla och skapa mervärden i råvarubaserade projekt, företrädesvis inom gruv- och mineralsektorn. Projekten ska i första hand finansieras via avkastning från gjorda investeringar. Mer information finns på www.archelon.se

OMSÄTTNING OCH RESULTAT

Resultatet för räkenskapsåret januari till december 2015 uppgick för koncernen till 963 Tkr (-2 739 Tkr). Nettoomsättningen uppgick till 1 589 Tkr (289 Tkr). Resultatet för fjärde kvartalet 2015 uppgick före skatt till 1 867 Tkr (-853).

Koncernförhållande uppstod december 2015 efter förvärvet av Nickel Mountain Resources AB (publ). Samtliga jämförelsetal från motsvarande period 2014 avser moderbolaget.

VERKSAMHETSÖVERSIKT

Archelon startar och utvecklar bolag och projekt inom råvarusektorn. Archelon kan även göra direktinvesteringar i andra råvarubolag där utvecklingspotentialen bedöms vara särskilt god. I anslutning till detta bedrivs prospektering i egen regi eller i samarbete med partners. Syftet är att skapa tillgångar som efter värdetillväxt realiseras under ordnade former. I samband med introduktion av nybildade bolag på en marknadsplats för aktiehandel strävar Archelon efter att tilldela Archelons aktieägare ett direktägande genom utdelning av delar av det egna aktieinnehavet.

Portföljinnehavet bestod per december 2015 av aktier i råvarubolagen Nickel Mountain Resources AB (publ) med helägda dotterbolaget Nickel Mountain AB samt Orezone AB (publ). Ägarandelen i nyligen förvärvade Nickel Mountain Resources AB (publ) uppgick till cirka 99,6 procent och ägandet i Orezone AB (publ) var cirka 10 procent efter försäljning och utspädning. Tidigare innehav i Interfox Resources AB (publ) avyttrades under året. Innehavet av aktier i Gripen Oil & Gas AB (publ) reducerades kraftigt i antal.

VD-KOMMENTAR

2015 utvecklades till ett bra år. Intäkter genererades genom försäljning av aktier i företag där Archelon i olika former bidragit till bolagens utveckling.

Året avlutades med köp av Europas största obearbetade nickelförekomst, Rönnbäcken i Storumans kommun. Rönnbäcken har tidigare varit föremål för listning genom det förvärvade bolaget Nickel Mountain Resources AB (publ) och dess helägda dotterbolag Nickel Mountain AB och åsattes under denna tid ett marknadsvärde på flera hundra miljoner kronor. Med sjunkande nickelpriser värderas bolaget idag annorlunda. Tidigare ägare har investerat mer än 100 miljoner kronor i projektet.

Förvärvsköpeskillingen var cirka 570 000 kronor i form av nyemitterade Archelon-aktier. Därutöver utgår tilläggsköpeskilling om Nickel Mountain Resources AB (publ) blir listat alternativt om bolaget eller projektet säljs. Projektet är i Nickel Mountain AB bokat till 10 miljoner kronor efter nedskrivning. Förvärvet gjordes möjligt då säljaren helt bytt verksamhetsinriktning.

Rönnbäcken har även vid rådande nickelpriser ett mycket stort strategiskt värde och är internationellt uppmärksammat.

Archelons kassa har genom aktieförsäljning stärkts och skall förhoppningsvis ytterligare stärkas. Detta ger Archelon nödvändiga förutsättningar att utveckla verksamheten ytterligare.

Göteborg i februari 2015

Tore Hallberg

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER FJÄRDE KVARTALET

Förvärv av Nickel Mountain Resources AB (publ)

På årets sista dag, den 31 december 2015, tecknade Archelon avtal med Nickel Mountain Group AB (publ) avseende förvärv av 99,64 % av bolagen Nickel Mountain Resources AB (publ) och dess helägda dotterbolag Nickel Mountain AB. De förvärvade företagen har under senare år inte bedrivit någon aktiv verksamhet och därför redovisas inga nyckeltal. Vid övertagandet fanns ej några anställda. Tillgångarna består i huvudsak av tre bearbetningskoncessioner hänförliga till nickelprojektet Rönnbäcken i Storumans kommun.

Affären innebar att Archelon förvärvade 99,64 % av samtliga aktier i Nickel Mountain Resources AB (publ) och indirekt 100 % av aktierna i dotterbolaget Nickel Mountain AB. Resterande 0,36 % av det totala antalet aktier i Nickel Mountain Resources AB (publ) innehas av externa fysiska och juridiska personer och omfattas ej av detta avtal.

Köpeskillingen erlades genom nyemission av 3 550 827 B-aktier i Archelon, vilket motsvarade 5 % av det totala antalet B-aktier i bolaget. Kursen bestämdes till 0,16 kr per aktie, vilket var den genomsnittliga kursen under perioden 22 december till den 29 december 2015. Apportegendomen värderades således till 568 132,32 kr. Genom nyemissionen ökade aktiekapitalet i Archelon med 24 298,22 kr.

I tillfälle att Nickel Mountain Resources AB (publ) blir separat listat garanteras säljaren utan vederlag vidare ett innehav om 15 % i Nickel Mountain Resources AB (publ) efter genomförd IPO (Initial Public Offering) i samband med listning. Vid eventuell försäljning av Nickel Mountain Resources AB (publ) med dotterbolag eller det så kallade Rönnbäckenprojektet innan 2018-12-31 skall säljaren erhålla 10 % av den uppkomna vinsten.

Nickelprojektet Rönnbäcken

Nickelfyndigheterna i Rönnbäcken utgör Europas största outnyttjade nickelförekomst och består av tre enskilda fyndigheter med en sammantagen mineraltillgång om 668 miljoner ton med 0,1 % nickel i sulfidfas. De tre fyndigheterna har beviljats bearbetningskoncessioner och dessa är fastställda av regeringen, koncessionerna är giltiga i 25 år från beviljandedatum.

Rönnbäcken K nr 1 – ”Vinberget”, Rönnbäcken K nr 2 – ”Rönnbäcknäset” och Rönnbäcken K nr 3 – ”Sundsberget”. Sammanlagd areal uppgår till 389 hektar. Rönnbäcken K nr 1 och 2 är giltiga till år 2035 och K nr 3 till år 2037.

I omedelbart angränsande områden finns även tre undersökningstillstånd om totalt 845 hektar.

Mineraliseringen i Rönnbäcken utgörs av serpentiniserade peridotiter av alpin-typ vilket ger dem gynnsamma egenskaper både avseende miljöpåverkan och utvinning, bland annat så är mineraliseringen fattig på svavel vilket gör att risken för surt lakvatten från anrikningssanden är obefintlig. Vidare så gör den låga svavelhalten att nästan allt svavel har bildat sulfidmineral tillsammans med nickel, mineral som i försök kan utvinnas med mycket höga utbyten och som genererar ett mycket rikt koncentrat (26-28% nickel). Ett dylikt koncentrat är mycket eftertraktat på världsmarknaden och preliminära efterforskningar har visat att flera av världens smältverkskoncerner är intresserade av produkten.

Ytterligare fördelar finns i det faktum att fyndigheterna har ett mycket lågt malm/gråbergsförhållande, endast 0,8 ton gråberg behöver brytas för varje ton mineralisering, en siffra som vanligen är 3 till 6 gånger högre i dagbrottsbrytning.

Fyndigheternas placering i fjällnära miljö gör att särskilda hänsyn måste tas till både rennäring och den bitvis känsliga naturmiljön, men inledande studier och diskussioner indikerar att det är möjligt men knappast problemfritt att genomföra projektet. Det idag största hindret utgörs dock av metallpriset. Vid rådande nickelpris är fyndigheterna oekonomiska. Projektets lönsamhet ökar givetvis så snart priset på nickel stabiliseras på högre nivåer.

Mer information om fyndigheterna och mineraltillgångarna finns på http://nickelmountain.se/assets-operations/geology-and-resources/

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER 2015

Under 2015 har Archelon tillhandahållit resurser i form av tekniska och administrativa tjänster till Orezone AB (publ). I samarbete med Archelon har bolaget fortsatt arbetet med att utveckla prioriterade områden i främst Västerbotten. Det är i första hand fjällrandens skiffriga bergarter som är intressanta ur prospekteringssynpunkt. Förutom basmetaller innehåller de även sällsynta jordartsmetaller (REE) och fosfor som kan utgöra stora ekonomiska värden.

Orezone AB (publ) är ett renodlat mineralprospekteringsbolag med målsättningen att skapa värden genom investeringar i prospektering. Projektportföljen omfattar per rapportdatum tio undersökningstillstånd om totalt 15 816 hektar, geografiskt fördelade på Norrbotten, Västerbotten och Värmland. För ytterligare information hänvisas till www.orezone.se

Utöver arbetet med Orezone AB (publ) har ledningen och styrelsen utvärderat ett antal nya projekt, lämpliga för möjlig utdelning till aktieägarna och efterföljande listning, vilket ledde fram till ovan beskrivna förvärv av Nickel Mountain Resources AB (publ).

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

Inget väsentligt har inträffat efter periodens utgång.

ÖVRIG INFORMATION

Investeringar

Archelon har genom förvärvet av Nickel Mountain Resources AB (publ) investerat 568 Tkr. Betalning gjordes i form av nyemitterade Archelon-aktier.

Kommentarer till räkenskaperna

Koncernförhållande uppstod i december 2015 efter förvärvet av Nickel Mountain Resources AB (publ). Belopp inom parentes från motsvarande period 2014 avser därför moderbolaget. Koncernens resultat per aktie uppgick till 0,01 kr (-0,04 kr). Eget kapital per aktie uppgick till 0,18 kr (0,03 kr). Soliditeten uppgick till 96 % (78 %). Likvida medel var vid periodens början 650 Tkr (2 718 Tkr) och vid periodens slut 3 022 Tkr (650 Tkr).

Vid förvärvstillfället av Nickel Mountain Resources AB (publ) var innehavet av de tre bearbetningskoncessionerna bokade till cirka 30 000 Tkr. Värdet på dessa skrevs vid övertagandet ned till 10 000 Tkr.

Tillgångarna i moderbolaget består i huvudsak av aktier i Nickel Mountain Resources AB och Orezone AB. Koncernens och moderbolagets ekonomiska ställning framgår av bifogade resultat- och balansräkningar.

Aktien och antal ägare

Archelon listades på AktieTorget den 16 januari 2014, vilket också är första handelsdagen för B-aktien. Kortnamn för aktien är ALON B och ISIN-kod är SE0005594801. A-aktien är ej föremål för handel.

Efter att förvärvet av Nickel Mountain Resources AB (publ) registrerats hos Bolagsverket ökade aktiekapitalet med 24 298,22 kr och uppgår nu till 524 298,22 kr. Antalet B-aktier ökade med 3 550 827 st och uppgår till 74 567 375 st. Antalet A-aktier är oförändrat. Totalt antal utestående aktier uppgår till 76 618 465 st. Enligt Euroclears sammanställning fanns 3 616 (f å 3 365) registrerade aktieägare vid årets slut.

Anställda

I organisationen finns en heltidsanställd person och tre deltidsanställda personer. Projektanställd fältpersonal anställs under sommarhalvåret. Geologiska tjänster såsom borrning, geofysiska mätningar och kemiska analyser utförs av inhyrda konsulter och entreprenörer.

Framtida utveckling

Verksamheten skall fortsätta utvecklas med avsikt att påvisa kommersiella råvarubaserade tillgångar. Arbetet bedrivs via dotterbolag och i samarbete med externa aktörer. Parallellt med detta görs fortsatta investeringar i bolag och råvaruprojekt med identifierade tillväxtmöjligheter. De samlade effekterna av prospektering och investeringar förväntas skapa god värdetillväxt för bolaget och aktieägarna.

Insynspersoner och aktieinnehav

Styrelseledamoten Patric Perenius har under året minskat sitt innehav med 2 130 001 B-aktier. För övriga personer med insyn är innehaven oförändrade.

Årsstämma och årsredovisning

Årsstämman planeras äga rum torsdagen den 19 maj 2016 i Göteborg. Klockslag och plats meddelas senare. Årsredovisning för 2015 publiceras på Archelons hemsida senast tre veckor före stämman. Årsredovisningen kommer även att hållas tillgänglig i tryckt format på bolagets kontor i Göteborg och skickas med post till de aktieägare som önskar få den hemsänd.

Utdelning

Styrelsen avser föreslå kommande årsstämma att ingen vinstutdelning lämnas för räkenskapsåret 2015.

Redovisningsprinciper

Archelon AB (publ) tillämpar från och med 2014 årsredovisningslagen samt Bokföringsnämndens allmänna råd 2012:1 (K3) vid upprättandet av finansiella rapporter. Bytet av redovisningsprinciper har inte medfört någon påverkan på de finansiella rapporterna.

Granskningsrapport

Denna bokslutsrapport har ej varit föremål för revisorns granskning.

Kommande rapporttillfällen

Delårsrapport för januari – mars 2016 lämnas torsdagen den 12 maj 2016.

Delårsrapport för januari – juni 2016 lämnas torsdagen den 25 augusti 2016.

Delårsrapport för januari – september 2016 lämnas torsdagen den 17 november 2016.

Bokslutskommuniké för 2016 lämnas torsdagen den 16 februari 2017.

Göteborg den 18 februari 2016

För ytterligare information kontakta VD Tore Hallberg.
Telefon 031-131190, mobil 0706 237390
E-post: tore.hallberg@archelon.se