Delårsrapport januari – mars 2015

• Emissionen i intressebolaget Orezone avslutad. Handelsstart på AktieTorget planeras till 28 maj 2015.
  • Archelons ägarandel i guldprojektet Solvik såld till partnern Agnico Eagle med visst överskott.
  • Nya projekt utvärderas för framtida utdelning.
  • Periodens resultat uppgick till -459 Tkr.

OMSÄTTNING OCH RESULTAT

Nettoomsättningen för perioden januari till mars 2015 uppgick till 5 Tkr (65 Tkr). Resultatet uppgick före skatt till -459 Tkr (422 Tkr). Jämförande belopp från motsvarande period 2014 inom parentes.

VERKSAMHETSÖVERSIKT

Archelon bedriver verksamhet inom råvarusektorn. Övergripande syftet är att identifiera, förvärva, förädla och skapa mervärden i projekt eller bolag som kan vara både hel- eller delägda, företrädesvis inom gruv- och mineralsektorn.

Tillgångarna utgörs i huvudsak av aktier i intressebolaget Orezone AB samt mindre poster i Gripen Oil & Gas AB och Interfox Resources AB. De två senare är listade på AktieTorget och verksamma inom olja och gas. Ägandet i Orezone uppgår per rapportdatum till cirka 27 procent efter den genomförda emissionen. Som huvudägare tar Archelon aktiv del i bolagets projektutveckling. Även administration och kontor delas med Archelon.

VD:s kommentar

Årets första kvartal har i mycket präglats av arbete med introduktionen av Orezone AB.

Utöver detta har nya projekt evaluerats. Ett sådant, som tidigare omskrivits, är möjligheten att revitalisera ett vilande gruvområde i norra Rumänien. Kontakterna med berörda myndigheter har visat sig trögare än förväntat och detta projekt har därför tillfälligt lagts på is.

Under perioden har vi beslutat sälja vår ägarandel i guldprojektet Solvik till vår partner Agnico Eagle Mines. Beslutet grundar sig på det faktum att framtida aktiviteter tenderar att förskjutas ut ur det gemensamma intresseområdet. Försäljningen genererade ett visst överskott.

Archelon AB, vilande på historisk grund från Archelon Mineral AB är enligt min uppfattning ett något udda företag. Trots avsaknad av egentliga operativa intäkter i större omfattning och med mycket begränsade ekonomiska resurser har Archelon och dess föregångare genom åren lyckats med konststycket att dela ut tillgångar i form av aktier i nystartade bolag vars sammanlagda värden vid utdelningstillfällena överstiger 25 miljoner kronor. Detta trots att bolaget näst intill aldrig redovisat vinst.

Vår målsättning är att fortsätta på den inslagna vägen.

Göteborg i maj 2015

Tore Hallberg

Intressebolaget Orezone AB

Orezone AB (publ) med säte i Göteborg är ett renodlat mineralprospekteringsbolag med målsättningen att skapa värden genom investeringar i prospektering. Orezone har för närvarande tio undersökningstillstånd om 14 572 hektar, geografiskt fördelade på Norrbotten, Västerbotten och Värmland.

Under hösten 2014 delade huvudägaren Archelon ut 46,4 procent av sitt aktieinnehav i Orezone till aktieägarna, varmed bolaget fick cirka 3 400 nya aktieägare.

Tre prioriterade projektområden

Orezone avser att under 2015 prioritera tre projektområden: Svartlå i Norrbotten, Surberget i Västerbotten och Saxå i Värmland. De arbeten som planeras omfattar ytterligare geologiska undersökningar.

Svartlå – Boden

Undersökningstillståndet Svartlå nr 3 om 4 426 ha i Bodens kommun täcker en flera kilometer lång magnetisk anomali. I nära anslutning till denna anomali har block med höga halter av nickel (3.5%) med kobolt påträffats enligt SGU. Även guld påträffas i kvartsgångar som skär nickelmineraliseringen i dessa block.

Hela undersökningsområdet och omgivningarna är täckta av mäktiga morän- och isälvsavlagringar. Enligt SGU består bergarterna i området av gabbro, norit, kvartsit, och sedimentgnejser. Norit och gabbro kan misstänkas att föra nickelmineralisering.

I Svartlå finns förutsättningar för en mer än en kilometer lång nickelförekomst av betydande mäktighet och halt. Planerade arbeten är kartering, provtagning, geofysiska undersökningar, främst magnetometri och borrning.

Surberget – Vilhelmina

Undersökningstillståndet Surberget nr 1 om 3 880 ha ligger i Vilhelmina kommun. Området täcker utgåendet av sedimentära bergarter, främst svarta skiffrar, väster om Vilhelmina. Dessa sedimentära bergarter är väl kända för sitt innehåll av vanadin, molybden och andra metaller.

Skiffrarna är associerade med sandstenar av Laisvall-typ, och kantiga block av denna bergart har också påträffats i området. Även ”bulk mineable” bly-silvermineralisering av Laisvall/Vassbo-typ kan därför finnas i området. I Surberget finns förutsättningar för stora polymetalliska förekomster av denna typ.

Skiffern i Surberget är en tämligen homogen bergart som går i dagen och är därmed lätt åtkomlig för undersökning, provtagning och brytning i dagbrottsform. Informationsnivån blir därför högre än vid de flesta andra gräsrotprospekt. Lämpliga insatser är kartering, provtagning i provgropar, kärnborrning och RC-borrning.

Saxå – Filipstad

I Saxå-området i Filipstads kommun har Orezone chansen att revitalisera den sedan länge slumrande gruvindustrin i västra Bergslagen.

Orezone har här undersökningstillstånd över svartskiffer som är anomal på zink, silver, bly och flera andra metaller. Skiffern kan mycket väl vara moderbergarten för de gamla berömda smågruvorna i trakten. Nyligen har sulfidblock bestående av så kallat rösberg påträffats vid skifferns utgående i dagen.

Målet i Saxå är att finna en ”bulk mineable-förekomst”, i likhet med Svartlå och Surberget. De första stegen blir att genom geologisk kartering, provtagning och geofysiska mätningar identifiera rikare zoner i skiffern.

Efter flera hundra års gruvdrift finns det en stark gruv- och industritradition i västra Bergslagen. Det finns också en uppsjö av geologisk information. De förekomster som drevs då är idag för små och oregelbundna för att vara ekonomiskt intressanta. Med moderna prospekteringsmetoder och ny kunskap finns förutsättningar att finna större fyndigheter i detta anrika gruvdistrikt.

Nya projekt

Archelon har ett engagemang i Orezone som omfattar bidrag till administrativa tjänster samt övrig konsultverksamhet. Parallellt med detta har arbetet med utvärdering av nya projekt för framtida utdelning tagit fart. Fokus ligger på aktiviteter inom råvarusektorn.

Ledtiden från uppslag till verkställande genom utdelning kan variera mycket beroende på projektets initiala mognadsfas. Ambitionen är att Archelon innan årets utgång hunnit skapa ett nytt bolag lämpligt för notering där Archelons aktieägare återigen prioriteras.

Väsentliga händelser under första kvartalet

Under perioden har ägarandelen i guldprojektet Solvik avyttrats.

Händelser efter periodens utgång

Styrelsen i intressebolaget Orezone AB (publ) fattade den 12 januari 2015 beslut om nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Erbjudandet omfattade teckning av units under perioden 9 mars till den 14 april 2015. Varje unit innehåller en aktie och en vederlagsfri teckningsoption. Teckningskursen var 0,25 kr per unit.

Emissionen tillförde Orezone 4,2 Mkr före kostnader och var till cirka 60 procent säkerställd genom emissionsgarantier. Den skulle vid full teckning inbringat 6,9 Mkr.

Bolagets aktie är efter genomförd emission godkänd för upptagande till handel vid AktieTorget. Första dag för handel beräknas infalla den 28 maj 2015.

ÖVRIG INFORMATION

Inga investeringar har skett under perioden.

Kommentarer till räkenskaperna

Resultat per aktie uppgick till -0,01 kr (0,01 kr). Eget kapital per aktie uppgick till 0,03 kr (0,08 kr). Soliditeten uppgick till 78,1 % (87,6 %). Likvida medel var vid periodens början 650 Tkr (2 718 Tkr) och vid periodens slut 798 Tkr (3 727 Tkr). Tillgångarna består i huvudsak av aktier i råvarurelaterade bolag. Jämförande belopp från motsvarande period 2014 inom parentes.

Bolagets ekonomiska ställning framgår av bifogade resultat- och balansräkningar.

Aktien

Aktiekapitalet i Archelon AB (publ) uppgår till 500 000 kr, fördelat på 2 051 090 aktier av serie A och 71 016 548 aktier av serie B. Totalt antal utestående aktier uppgår till 73 067 638 st.

Bolaget listades på AktieTorget den 16 januari 2014, vilket alltså blev första handelsdag för B-aktien. Kortnamn för aktien är ALON B och ISIN-kod är SE0005594801. A-aktien är ej föremål för handel. Antalet aktieägare uppgår till cirka 3 400 st.

Anställda

I organisationen finns fyra deltidsanställda personer. Därutöver anlitas fältpersonal under sommarhalvåret på projektbasis. Geologiska tjänster såsom borrning, geofysiska mätningar och kemiska analyser utförs av inhyrda konsulter och entreprenörer.

Framtida utveckling

Verksamheten skall fortsätta utvecklas med avsikt att påvisa kommersiella råvarubaserade tillgångar. Arbetet bedrivs via dotterbolag och i samarbete med externa aktörer. Parallellt med detta görs fortsatta investeringar i bolag och råvaruprojekt med identifierade tillväxtmöjligheter. De samlade effekterna av prospektering och investeringar förväntas skapa god värdetillväxt för bolaget och aktieägarna.

Årsstämma och årsredovisning

Årsstämma i hålls torsdagen den 21 maj 2015 kl. 10:00 i bolagets lokaler på Södra Allégatan 13 i Göteborg. Årsredovisning för 2014 är publicerad på Archelons hemsida. Den tillhandahålls i tryckt format på bolagets kontor i Göteborg och skickas med post till de aktieägare som önskar få den hemsänd.

Utdelning

Styrelsen avser föreslå kommande årsstämma att ingen vinstutdelning lämnas för räkenskapsåret 2014.

Redovisningsprinciper

Archelon AB (publ) tillämpar från och med 2014 årsredovisningslagen samt Bokföringsnämndens allmänna råd 2012:1 (K3) vid upprättandet av finansiella rapporter. Bytet av redovisningsprinciper har inte medfört någon påverkan på de finansiella rapporterna.

Kommande rapporttillfällen

Delårsrapport för januari – juni 2015 lämnas torsdagen den 27 augusti 2015.

Delårsrapport för januari – september 2015 lämnas torsdagen den 19 november 2015.

Bokslutskommuniké för 2015 lämnas torsdagen den 18 februari 2016.

Rapporter, pressmeddelanden med mera publiceras på AktieTorgets webbsajt www.aktietorget.se samt på www.archelon.se.

GRANSKNINGSRAPPORT

Denna delårsrapport har inte varit föremål för revisorns granskning.

Göteborg den 13 maj 2015

För ytterligare information kontakta Tore Hallberg, VD Archelon AB.

Telefon 031-131190, mobil 0706 237390

E-post: tore.hallberg@archelon.se

Archelon AB är ett publikt bolag listat på AktieTorget (ticker: ALON B). Verksamhetens övergripande syfte är att identifiera, förvärva, förädla och skapa mervärden i råvarubaserade projekt, företrädesvis inom gruv- och mineralsektorn. Projekten ska i första hand finansieras via avkastning från gjorda investeringar. Mer information finns på www.archelon.se

Taggar: