Halvårsrapport januari – juni 2015

• Handel i intressebolaget Orezone inleddes den 22 juni 2015.
  • Nya objekt utvärderas för att öka bolagets tillgångsmassa.
  • Fortlöpande arbeten med syfte att bolagisera nytt projekt för utdelning.
  • Periodens resultat uppgick till -992 Tkr.

Archelon AB är ett publikt bolag listat på AktieTorget (ticker: ALON B). Verksamhetens övergripande syfte är att identifiera, förvärva, förädla och skapa mervärden i råvarubaserade projekt, företrädesvis inom gruv- och mineralsektorn. Projekten ska i första hand finansieras via avkastning från gjorda investeringar. Mer information finns på www.archelon.se

OMSÄTTNING OCH RESULTAT
Nettoomsättningen för perioden januari till juni 2015 uppgick till 461 Tkr (89 Tkr). Resultatet uppgick till -992 Tkr (-1 094 Tkr). Resultatet för andra kvartalet 2015 uppgick till -534 Tkr. Jämförande belopp från motsvarande period 2014 inom parentes.

VD:s KOMMENTAR
Under första halvåret 2015 har Archelon huvudsakligen varit engagerat i intressebolaget Orezone AB.

Orezone har under denna period genomfört en emission och blivit listat på AktieTorget där Archelon har bidragit med administrativa och tekniska tjänster.

Under perioden har Archelon även vidtagit vissa åtgärder för att reducera den totala kostnadsmassan.

Styrelsen och ledningen i Archelon har som viktigaste uppgift att identifiera nya projekt inom råvarusektorn. Dessa skall sedan genom målinriktade insatser uppgraderas till omsättningsbara tillgångar.

Detta arbete är pågående. Då projekten ofta startar i en relativt omogen fas är ledtiden fram till att värden blir synliggjorda ofta längre än ett år. Under denna period tillförs Archelon sällan några intäkter.

Genom årens lopp har Archelon bidragit till skapandet av flera bolag där stora delar av Archelons aktieinnehav delats ut till aktieägarna inför listning. Det totala värdet av dessa utdelningar motsvarar belopp på mer än 20 miljoner kronor.

Vi arbetar vidare med vår affärsmodell och räknar med att successivt kunna presentera nya bolag för utdelning och listning.

Göteborg i augusti 2015

Tore Hallberg

VERKSAMHETSÖVERSIKT
Archelon bedriver verksamhet inom råvarusektorn. Övergripande syftet är att identifiera, förvärva, förädla och skapa mervärden i projekt eller bolag som kan vara både hel- och delägda, företrädesvis inom gruv- och mineralsektorn. Affärsmodellen bygger på att bolagen eller projekten efter bolagisering delas ut till aktieägarna i samband med listning.

Tillgångarna utgörs i huvudsak av aktier i intressebolaget Orezone AB med ett innehav per sista juni 2015 om cirka 27 procent. Mindre aktieposter innehas i Gripen Oil & Gas AB och Interfox Resources AB. Liksom Orezone är dessa listade på AktieTorget och verksamma inom olja och gas.

INTRESSEBOLAGET OREZONE
Orezone AB (publ) med säte i Göteborg är ett renodlat mineralprospekteringsbolag med målsättningen att skapa värden genom investeringar i prospektering. Projektportföljen innefattar tio undersökningstillstånd om 14 572 hektar, geografiskt fördelade på Norrbotten, Västerbotten och Värmland.

Orezones huvudprojekt ligger i södra Västerbotten, där bolagets undersöknings-tillstånd och ansökningar har potential för förekomster större än 100 miljoner ton. Som huvudägare tar Archelon aktiv del i projektutvecklingen. Även administration och kontor delas med Archelon.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER ANDRA KVARTALET
Under perioden har verksamheten varit fokuserad på att bistå intressebolaget Orezone med tekniska tjänster och resurser. Orezone har i samarbete med Archelon fortsatt arbetet med att utveckla prioriterade områden i framför allt Västerbotten.

Styrelsen arbetar fortlöpande med en översyn av bolagets kostnadsmassa i syfte att reducera denna. Samtidigt utvärderas eventuella investeringar i ett antal projekt i syfte att öka bolagets tillgångar.

NYA PROJEKT
Utvärdering sker kontinuerligt av nya projekt, lämpliga för bolagisering och framtida utdelning. Ledtiden från uppslag till verkställande genom utdelning kan variera mycket beroende på projektets mognadsgrad. Ambitionen är att Archelon innan årets utgång hunnit skapa ett nytt bolag lämpligt för notering där Archelons aktieägare återigen prioriteras.

ÖVRIG INFORMATION

Inga investeringar har gjorts under första halvåret 2015.

Kommentarer till räkenskaperna

Resultat per aktie uppgick till -0,01 kr (-0,01 kr). Eget kapital per aktie uppgick till 0,02 kr (0,06 kr). Soliditeten uppgick till 67,4 % (81,3 %). Likvida medel var vid periodens början 650 Tkr (2 718 Tkr) och vid periodens slut 441 Tkr (1 982Tkr).

Tillgångarna består i huvudsak av aktier i råvarurelaterade bolag. Jämförande belopp från motsvarande period 2014 inom parentes.

Bolagets ekonomiska ställning framgår av bifogade resultat- och balansräkningar.

Aktien och antal ägare

Aktiekapitalet i Archelon AB (publ) uppgår till 500 000 kr, fördelat på 2 051 090 aktier av serie A och 71 016 548 aktier av serie B. Totalt antal utestående aktier uppgår till 73 067 638 st.

Bolaget listades på AktieTorget den 16 januari 2014, vilket alltså blev första handelsdag för B-aktien. Kortnamn för aktien är ALON B och ISIN-kod är SE0005594801. A-aktien är ej föremål för handel. Enligt Euroclears sammanställning fanns 3 301 registrerade aktieägare den sista juni 2015.

Anställda

I organisationen finns en heltidsanställd person och tre deltidsanställda personer.

Framtida utveckling

Utöver engagemanget i Orezone skall verksamheten fortsätta utvecklas genom fortsatta investeringar i bolag och råvaruprojekt med identifierade tillväxtmöjligheter. De samlade effekterna förväntas skapa god värdetillväxt för bolaget och aktieägarna.

Årsstämma

Årsstämma för räkenskapsåret 2014 hölls i Göteborg den 21 maj 2015. Resultat- och balansräkning fastställdes enligt framlagd årsredovisning. Ingen utdelning lämnas för år 2014. Stämman omvalde Patric Perenius (ordförande), Tore Hallberg, Hans Janzon och My Simonsson som styrelseledamöter. Mer information om de beslut som fattades finns i stämmokommuniké publicerad på www.archelon.se samt på AktieTorgets hemsida www.aktietorget.se.

Redovisningsprinciper

Archelon AB (publ) tillämpar från och med 2014 årsredovisningslagen samt Bokföringsnämndens allmänna råd 2012:1 (K3) vid upprättandet av finansiella rapporter. Bytet av redovisningsprinciper har inte medfört någon påverkan på de finansiella rapporterna.

Kommande rapporttillfällen

Delårsrapport för januari – september 2015 lämnas torsdagen den 19 november 2015.

Bokslutskommuniké för 2015 lämnas torsdagen den 18 februari 2016.

Rapporter, pressmeddelanden med mera publiceras på AktieTorgets hemsida www.aktietorget.se samt på www.archelon.se.

GRANSKNINGSRAPPORT

Denna delårsrapport har inte varit föremål för revisorns granskning.

Göteborg den 27 augusti 2015

Archelon AB (publ)

För ytterligare information kontakta Tore Hallberg, VD Archelon AB.

Telefon 031-131190, mobil 0706 237390

E-post: tore.hallberg@archelon.se