Halvårsrapport januari – juni 2016

• Fortsatta satsningar på dotterbolaget Nickel Mountain Resources.

• Nytt projekt påbörjat med inriktning på avancerad databearbetning av geokemisk information.

• Årsstämma ägde rum den 19 maj 2016. Ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2015. Omval av sittande styrelse.

• Periodens resultat för koncernen uppgick till 666 Tkr.

Archelon AB är ett publikt bolag listat på AktieTorget (ticker: ALON B). Verksamhetens övergripande syfte är att identifiera, förvärva, förädla och skapa mervärden i råvarubaserade projekt, företrädesvis inom gruv- och mineralsektorn. Projekten ska i första hand finansieras via avkastning från gjorda investeringar. Mer information finns på www.archelon.se

OMSÄTTNING OCH RESULTAT

Nettoomsättningen för koncernen under perioden januari till juni 2016 uppgick till 475 Tkr (461 Tkr). Resultatet uppgick till 666 Tkr (-992 Tkr). Resultatet för andra kvartalet 2016 uppgick till -1 429 Tkr (-534 Tkr). Koncernförhållande uppstod i december 2015 efter förvärvet av Nickel Mountain Resources AB (publ). Jämförelsetal från motsvarande period 2015 avser därför moderbolaget.

VERKSAMHETSÖVERSIKT

Archelon startar, utvecklar och investerar i bolag och projekt inom råvarusektorn. Som kompletterande verksamhet bedrivs mineralprospektering i egen regi eller i samarbete med partners. Syftet är att skapa tillgångar som efter värdetillväxt ska kunna realiseras under ordnade former. Viktiga kriterier är att projektet eller bolaget ska vara lämpligt för utdelning och ha tillräcklig substans för efterföljande listning på en marknadsplats för aktiehandel. I samband med introduktion av nybildade bolag strävar Archelon efter att tilldela aktieägarna ett direktägande.

Portföljinnehavet bestod per sista juni 2016 i huvudsak av aktier i Nickel Mountain Resources AB (publ) samt mindre innehav i Orezone AB (publ) och Arctic Roe of Scandinavia AB. Ägarandelen i Nickel Mountain Resources uppgick till cirka 99,6 procent och ägandet i Orezone uppgick cirka 1,5 procent. Marginella aktieinnehav, bland annat Nordic Iron Ore AB (publ) finns även i dotterbolaget Nickel Mountain Resources.

Bäste aktieägare,

Första halvåret 2016 har präglats av arbeten med nickelprojektet Rönnbäcken. Projektet innehas av Nickel Mountain AB, ett helägt dotterbolag till Nickel Mountain Resources AB som förvärvades till 99,6 procent av Archelon den 31 december 2015.

Nickelfyndigheten är väl undersökt och är säkrad genom tre bearbetningskoncessioner. Fyndigheten, som har ett tonnage på ca 670 miljoner ton, betraktas som Europas största kända obearbetade nickelförekomst.

Geologen Johan Sjöberg som tidigare arbetat med projektet och är väl förtrogen med alla dess tekniska förutsättningar och övriga aspekter har anställts i Nickel Mountain Resources med ansvar att vidareutveckla detta bolag. Bland annat har Nickel Mountain Resources genom sitt dotterbolag under halvåret sökt och beviljats två nya undersökningstillstånd på Johans inrådan, det ena avseende nickel i Skellefteå kommun, det andra avseende guld i Lycksele kommun.

Archelons plan är att antingen invänta ett högre nickelpris och då söka en köpare till projektet eller alternativt lista Nickel Mountain Resources på en lämplig marknadsplats för aktiehandel.

Archelon har vidare sedan maj 2016 på projektbasis engagerat en kvartärgeolog med särskild inriktning på morän, geokemi och GIS-baserad databearbetning. Syftet är att bearbeta ny information som offentliggjorts och tillhandahålls av Sveriges geologiska undersökning för att identifiera nya anomala områden med tydliga indikationer på kraftigt förhöjda värden av efterfrågade metaller.

Redan existerande innehav av stora mineralförekomster samt de arbeten som initierats under rapportperioden skall förhoppningsvis på kort eller medellång tid borga för en fortsatt positiv utveckling av Archelon AB.

Göteborg i augusti 2016

Tore Hallberg

Nickelprojektet Rönnbäcken

Archelon äger genom Nickel Mountain Resources AB (publ) nickelprojektet Rönnbäcken i Storumans kommun i Västerbotten. Rönnbäcken är Europas största outnyttjade nickelförekomst och består av tre definierade fyndigheter med en sammantagen mineraltillgång överstigande 668 miljoner ton med 0,1 % nickel i sulfidfas. Omfattande prospekteringsarbete och tekniska studier har gjorts under de senaste tio åren vilket resulterat i en god kunskap om fyndigheternas egenskaper och potential.

Fyndigheterna har beviljats bearbetningskoncession av regeringen och är giltiga i 25 år från beviljandedatum. Deras sammanlagda areal uppgår till 389 hektar. Rönnbäcken K nr 1 och 2 är giltiga till år 2035 och Rönnbäcken K nr 3 till år 2037. I direkt angränsande områden finns även tre undersökningstillstånd om totalt 845 hektar.

Mer information om Nickel Mountain Resources och Rönnbäcken finns på http://se.nickelmountain.se

Väsentliga händelser under andra kvartalet

Parallellt med verksamheten i nickelprojektet Rönnbäcken pågår ett fortlöpande arbete med att utvärdera nya projekt, där mineralprospektering ingår som en viktig del. Förutom Archelons egen prospektering bedriver Nickel Mountain Resources helägda dotterbolag Nickel Mountain AB prospektering efter nickel och andra metaller, bland annat guld, i Västerbotten. Under 2016 har bolaget sökt och beviljats två undersökningstillstånd; Orrbäcken nr 4 i Skellefteå kommun avseende nickel samt Kattisavan nr 4 i Lycksele kommun avseende guld.

Nickel Mountain AB innehar i dagsläget dessa två undersökningstillstånd utöver tidigare gällande undersökningstillstånd vid Rönnbäcken. Bolaget arbetar kontinuerligt med utvärdering av nya potentiella projektområden.

Inga väsentliga händelser har inträffat efter periodens utgång.

ÖVRIG INFORMATION

Investeringar

Investeringar om totalt 200 000 har under perioden gjorts i Arctic Roe of Scandinavia AB.

Kommentarer till räkenskaperna

Moderbolagets resultat per aktie uppgick till 0,02 kr (-0,01 kr). Eget kapital per aktie uppgick till 0,07 kr (0,02 kr). Soliditeten uppgick till 96 % (67 %). Likvida medel var vid periodens början 2 895 Tkr (650 Tkr) och vid periodens slut 3 847 Tkr (441 Tkr). Jämförande belopp från motsvarande period 2015 inom parentes.

Koncernförhållande uppstod i december 2015 efter förvärvet av Nickel Mountain Resources AB (publ). Tillgångarna i moderbolaget består i huvudsak av aktier i Nickel Mountain Resources AB (publ). Koncernens och moderbolagets ekonomiska ställning framgår av efterföljande resultat- och balansräkningar.

Aktien och antal ägare

Archelon listades på AktieTorget den 16 januari 2014, vilket också är första handelsdagen för B-aktien. Kortnamn för aktien: ALON B. ISIN-kod: SE0005594801.

Efter att förvärvet av Nickel Mountain Resources AB (publ) registrerats hos Bolagsverket i januari 2016 ökade aktiekapitalet med 24 298,22 kr då köpeskilling erlades med Archelon-aktier och uppgår nu till 524 298,22 kr. Antalet B-aktier ökade med 3 550 827 st och uppgår till 74 567 375 st. Antalet A-aktier är oförändrat. Totalt antal utestående aktier uppgår till 76 618 465 st. Enligt Euroclears sammanställning hade Archelon 3 658 registrerade aktieägare per den 30 juni 2016.

Anställda

I organisationen finns en heltidsanställd person och fyra deltidsanställda personer. En kvartärgeolog med särskild inriktning på morän och annan geokemi är projektanställd sedan maj 2016. Geologiska tjänster såsom borrning och geofysiska fältmätningar utförs av inhyrda entreprenörer och konsulter.

Framtida utveckling

Verksamheten skall fortsätta utvecklas med avsikt att påvisa kommersiella råvarubaserade tillgångar. Arbetet bedrivs antingen direkt i Archelon eller via dotterbolag och i samarbete med externa aktörer. Parallellt med detta görs fortsatta investeringar i bolag och råvaruprojekt med identifierade tillväxtmöjligheter. De samlade effekterna av prospektering och investeringar förväntas skapa god värdetillväxt för bolaget och aktieägarna.

Archelons nickelprojekt och prospekteringsverksamhet bedöms av styrelsen på kort eller medellång sikt ge en fortsatt positiv utveckling för bolaget.

Tecken på global återhämtning har haft en viss positiv inverkan på metallpriserna under året. Stigande metallpriser i allmänhet, där priset på nickel i synnerhet, höjer förväntningarna på en positiv värdeutveckling i dotterbolaget Nickel Mountain Resources och Rönnbäcken-projektet.

Årsstämma

Årsstämma för räkenskapsåret 2015 hölls i Göteborg den 19 maj 2016. Resultat- och balansräkning fastställdes enligt framlagd årsredovisning. Ingen utdelning lämnas för år 2015. Stämman omvalde Patric Perenius (ordförande), Tore Hallberg, Hans Janzon och My Simonsson som styrelseledamöter. Mer information om de beslut som fattades finns i stämmokommuniké publicerad på www.archelon.se samt på AktieTorgets hemsida www.aktietorget.se.

Risker och osäkerhetsfaktorer

Verksamheten måste utvärderas mot bakgrund av de risker, kostnader och svårigheter som bolag aktiva inom prospekteringsbranschen ofta ställs inför. Branschen är kapitalkrävande och innebär att ytterligare finansiering kan komma att krävas för en gynnsam utveckling av bolaget och verksamheten. Archelons affärsidé bygger på att uppgradera projekt för försäljning eller finna partners som i en eller annan form skall tillföra nytt kapital. En viktig faktor i detta sammanhang är metallprisernas utveckling.

Den del av verksamheten som är inriktad på prospektering befinner sig i ett tidigt utvecklingsskede. Indikationer på förekomster av olika metaller har konstaterats på flera ställen men den kommersiella potentialen har ännu inte kunnat fastställas. Trots att insamlade data fortlöpande analyseras och utvärderas noggrant finns alltid risken att positiva resultat uteblir.

Malmprospektering är till sin natur en högriskverksamhet, där endast ett fåtal undersökta områden har kommersiell potential och innebär därför en betydande ekonomisk risk.

Redovisningsprinciper

Archelon AB (publ) tillämpar från och med 2014 årsredovisningslagen samt Bokföringsnämndens allmänna råd 2012:1 (K3) vid upprättandet av finansiella rapporter. Bytet av redovisningsprinciper har inte medfört någon påverkan på de finansiella rapporterna.

Kommande rapporttillfällen

Delårsrapport för januari – september 2016 lämnas torsdagen den 17 november 2016.

Bokslutskommuniké för 2016 lämnas torsdagen den 16 februari 2017.

Rapporter, pressmeddelanden med mera publiceras på AktieTorgets hemsida www.aktietorget.se samt på www.archelon.se.

GRANSKNINGSRAPPORT

Denna halvårsrapport har inte varit föremål för revisorns granskning.

Göteborg den 25 augusti 2016

För ytterligare information kontakta Tore Hallberg, VD Archelon AB (publ).
Telefon 031-131190, mobil 0706 237390
E-post:  tore.hallberg@archelon.se