Archus ritar och konceptutvecklar nytt landmärke i Västerås

Report this content

I höst får Västeråsarna ett nytt landmärke i from av en vägkrog, precis vid E18 och i närheten av Erikslunds shoppingcenter och IKEA. Men det blir inte vilken vägkrog som helst. Designen är väldigt speciell, huset ser ut som en trave containrar, staplade på varandra och maten ska bli både hälsosam och nyttig.

Med ett utmärkt läge för en vägrestaurang, mellan E18 och större bostadsområden samt i närheten av Erikslunds shoppingcenter och IKEA, fick Archus uppdraget att förvandla ett stort markområde invid en servicedepå och ställplats för lastbilar, till en attraktiv vägrestaurang.

Med containerlika fasader och fräck inredning skapades ett hus som i sig bidrar att locka bil- och lastbilsburna besökare till restaurangen. Två riktiga containrar används, varav en på taket. För övrigt används sidor av containrar som fasader. Tanken är också att maten ska särskilja sig från traditionella vägkrogar – den ska vara god och nyttig!

-Viktigt var att hitta ett koncept som skiljer sig markant från övriga ”vägkrogar”. Konceptet ska kännas unikt och på håll locka kunder med sin udda gestaltning, säger Andreas Kristoffersson, ansvarig för inredning och koncept på Archus.

Restaurangen kommer att få cirka 110 platser inomhus och lika många ute. Med både servering och drivethru kommer restaurangen kunna möta alla typer av kunder. Planer finns även för alkoholservering och en avdelning för konferenser.

Uppdraget kommer från Arver Lastvagnar som äger fastigheten. Företaget driver också Truck stop som i dagsläget erbjuder parkeringsplatser och service för långtradare.

Den annorlunda restaurangen ska öppnas i september, enligt planerna.

.

För ytterligare information kontakta;

Andreas Kristoffersson
Ansvarig Inredning & koncept
E-post: andreas.kristoffersson@archus.se

Snabbfakta

Det här blir inte en vanlig vägkrog! Med sitt unika koncept och häftiga gestaltning blir den nya restaurangen ett landmärke.

Citat

Viktigt var att hitta ett koncept som skiljer sig markant från övriga ”vägkrogar”. Konceptet ska kännas unikt och på håll locka kunder med sin udda gestaltning.
Andreas Kristoffersson, Archus