Grönt ljus för nya bostäder i Oxbackens centrum

Report this content

Archus har tagit fram den nu lagakraftvunna detaljplanen för nya Oxbackens centrum som bland annat innebär tillskapandet av 160 nya bostäder, men också utveckling av befintlig vårdcentral, kyrka, torg och gröna ytor i området.

Oxbackens centrum är ett mindre stadsdelscentrum i centrala Västerås, precis utanför cityringen. Archus har på uppdrag av Imperia Fastigheter, som äger delar marken i planområdet, tagit fram de bebyggelseförslag som ligger som underlag för detaljplanen, samt ritat 160 nya bostäder med centrumverksamhet i bottenvåningarna. Lägenheterna blir yteffektiva citybostäder i varierad byggnadshöjd med flera takterrasser och fokus på sociala ytor.

Trafikmiljön är enligt planen avsedd att fungera på fotgängarnas villkor och inne i området föreslås därför ett torg med en gångpassage mellan vårdcentralen och parkeringshuset.

Fler gröna ytor tillskapas genom ett nytt mobilitetshus som samlar områdets parkering på ett yteffektivt sätt och minskar trafiken genom området.

Den nya detaljplanen vann laga kraft den 29 oktober.

För ytterligar information kontakta:

Margareta Löfgren, arkitekt SAR/MSA, 076–525 75 09 margareta.lofgren@archus.se

............................................................................................................................

Archus grundades 1986 med drivkraften att vara stor nog att ta uppdrag som förändrar samhällen. Ett arv vi förädlar varje dag. Koncernen har över 85 medarbetare och består av tre separata verksamheter som verkar enskilt, men tillsammans formar en stark helhet; Archus Arkitektur, Archus Development och Archus Partner. Koncernen har kunder över hela landet och kontor i Stockholm, Uppsala, Västerås och Borlänge.

Archus – med förståelse för helheten