Penser Access: Arcoma - Bygger momentum till starkt andra halvår 2020

Report this content

Omsättningen i Q4’19 uppgick till 34,8 mkr vilket motsvarade en tillväxt på 2% och var svagare än de 40,8 mkr vi räknat med. Hjälpt av en markant starkare bruttomarginal på 40% (35% Q4’18) ökade EBITDA-marginalen till 12,5% i kvartalet vilket var något starkare än de 12,0% vi räknat med, och gav ett resultat i absoluta tal i linje med vår prognos. Gynnsamma jämförelsetal andra halvåret 2020, partnerskapen med Canon och Konica Minolta som ännu ligger i startgroparna, något sänkta förväntningar på tillväxten och höjda förväntningar på lönsamheten gör att vi fortsätter räkna med ett lyft i EBITDA från 13 mkr 2019 till 30 mkr 2021e. Med stöd av ett fortsatt marginallyft, värderingen av jämförelseobjekt och en kassaflödesvärdering (WACC 12%) så lämnar värderingen på EV/EBITDA på 10x ’21e därför utrymme för en fortsatt omvärdering i takt med att bolaget rör sig mot vårt förväntade utfall för 2021e. Vi ser ett motiverat värde på 28 kr för aktien, vilket motiverar en medelhög potential i aktien, men nu till en medelhög (hög) risk.

Läs den fullständiga analysen: https://links.penser.se/f/a/arcoma_20200224.pdf

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bankaktiebolag. Läs mer på www.penser.se