Alkoholfria EGA – Systembolagets fräschaste dryck

Report this content

EGA = AGE baklänges. EGA står helt enkelt för omvänt åldrande. Historien om den mytomspunna drycken EGA har sitt ursprung i Sydafrika där den kommer ifrån – och där man menar att man blir yngre av att dricka EGA. Tillspetsat – javisst – men vad som faktiskt är sant är att EGA är en frisk törstsläckare fullproppad med antioxidanter. Det perfekta alternativet till vin i sommar.

EGA är en alkoholfri, Fairtrade-certifierad dryck från Western Cape i Sydafrika. EGA innehåller bara naturliga ingredienser som är rika på antioxidanter. EGA har en klarröd färg och framställs av gröna druvor, granatäpplen och rooibos. Smaken domineras av druvor som skördats innan full mognad och som därför ger en frisk syra. Toner av lingon kan anas, kombinerat med den tydliga rooibos-smaken och granatäpplets söta avslut.

-  Drick gärna EGA som den är, som det perfekta alkoholfria alternativet till vin. Självklart går EGA även utmärkt att mixa med exempelvis mineralvatten eller vodka för fräscha somriga drinkar. Servera EGA väl kyld, säger LiseLotte Wanre Östlund, Commercial Director, Arctic Beverage.

Efterfrågan på alkoholfria alternativ på Systembolaget har ökat stort senaste åren. Intresset hos konsumenterna bidrar till att Systembolaget nu satsar på att ta in fler alkoholfria produkter med vuxen smak.[1] År 2015 ökade försäljningen med nästan 12 procent från föregående år och det såldes över tre miljoner liter alkoholfritt på Systembolaget.[2]

Antioxidanter – kroppens rostskydd

Gröna druvor, granatäpplen och rooibos är naturligt rika på antioxidanter. Antioxidanter är kemiska molekyler som förebygger oxidation i våra celler. När kroppens oxidationsprocesser förbrukar syre skapas samtidigt fria radikaler som kan ha skadlig inverkan på kroppen – så kallad oxidativ stress. Om mängden radikaler blir för stor kan de orsaka skador på celler och vävnader, vilket leder till för tidigt åldrande.[3] Men antioxidanterna fångar in och oskadliggör de fria radikalerna. Antioxidanter anses centrala för en långlivad hälsa. Lite som kroppens rostskydd kan man säga.

EGA framställs till 98 procent av druvjuice från gröna druvor som skördats strax före full mognad. Druvorna avstjälkas och pressas. Därefter blandas druvjuicen med naturligt koncentrat bestående av 1,5 procent granatäpple och 0,5 procent rooibos. Efter blandningen filtreras drycken lätt innan den buteljeras. EGA finns att köpa på Systembolaget från och med vecka 22 till ett pris av 59 kronor.

Artikelnummer: 1927-01
Alkoholhalt: 0 %
Pris: 59 kronor
Volym: 750 ml
Leverantör: Arctic Beverage Sweden AB

För mer information, varuprover och högupplösta bilder vänligen kontakta:

Emma Lind, PR Consultant, Kelly and Pling
emma.l@kellyandpling.com

LiseLotte Wanre Östlund, Commercial Director, Arctic Beverage
liselotte@arcticbeverage.com

EGA:s drinktips!

EGA Great Granate

- Mineralvatten
- Granatäpple

Såhär gör du:

Fyll ett glas med is, häll på EGA, toppa upp med mineralvatten och strö över granatäppelkärnor.

EGA Summer Breeze

- Ginger Ale
- Gurka

Såhär gör du:

Fyll ett glas med is, häll på EGA, toppa upp med Ginger Ale och garnera med gurkstavar/gurkskivor.

EGA Strong Boss

- 3cl Svedka Vodka
- Sprite
- Lime

Såhär gör du:

Fyll ett glas med is, mät upp Svedka Vodka, toppa upp med EGA och Sprite, pressa lite färsk lime över och garnera med en limeklyfta.

[1] https://www.systembolaget.se/imagelibrary/publishedmedia/nhjgyb7isjc7c1kr9o8u/Lanseringsplan_2016.pdf
[2] http://www.systembolaget.se/om-systembolaget/om-foretaget/forsaljningsstatistik
[3] http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/antioxidanter/

Taggar: