SVEDKA – den absolut största svenska vodkan i USA

Report this content

Premiumsprit är en trend som håller i sig och en spritsort som seglar upp som favorit är vodka. Samtidigt är det svenska vodkavarumärket SVEDKA, till mångas förvåning,
 nu den mest sålda svenska vodkan i USA. Och populariteten bara ökar.

SVEDKA har gjort ett stort avtryck i USA sedan första importen 1998. I februari i år meddelade amerikanska Impact Databank i sin rapport över 2015 att SVEDKA nu är den största importerade vodkan i USA. Att SVEDKA är svenskt och kommer från ett destilleri i Lidköping, där den produceras och tappas för export till USA, är det inte många som känner till.

Ända sedan starten har SVEDKA:s väg kantats av priser och utmärkelser. Bland annat tre guld och två silver i San Francisco World Spirits Competition sedan 2005. Vodkan har även fått två guld och ett silver av Beverage Testing Institute.[1] SVEDKA:s ambitioner är fortsatt höga och enligt sin marknadsföring är de världens populäraste vodka år 2033.

”SVEDKA är en premiumvodka för den medvetne. I USA beställer du inte en vodkadrink i baren, du beställer en SVEDKA-drink. Det känns kul och på tiden att SVEDKA nu finns att köpa på hemmaplan”, säger Petter Berglund, VD på Arctic Beverage Sweden som distribuerar SVEDKA i Sverige.

SVEDKA köper du via Systembolagets beställningssortiment:
Artikelnummer: 86180
Alkoholhalt: 40 %
Volym: 700 ml
Pris: 259 kr
Leverantör: Arctic Beverage Sweden AB

Drinktips! SVEDKA SOUR – en sötsur nyklassiker
Ingredienser:

4 cl SVEDKA vodka
2 cl citronjuice
2 cl sockerlag
¼ st äggvita

Såhär gör du:
Häll SVEDKA vodka, citronjuice, sockerlag, äggvita och is i en shaker. Skaka om. Ta fram ett rocksglas och fyll med is. Sila av drinken ned i glaset. Garnera med en citronskiva på glaskanten. Servera!

För mer information, varuprover och högupplösta bilder vänligen kontakta:
Emma Lind, PR-konsult, Kelly and Pling
emma.l@kellyandpling.com