Arctic Gold: Justitiedepartementet skall klarlägga hur Plan og Byggningsloven skall tolkas

Arctic Gold har idag underrättats om att Formanskapet (arbetsutskottet) i Kautokeino kommun beslutat senarelägga fastställandet av Arctic Golds Planprogram (program för konsekvensutredningar). Avsikten är att först låta Justitiedepartementet klarlägga hur Plan og Byggningsloven (motsvarande svenska PBL) skall tolkas och användas.

Kautokeino kommun, som tidigare aviserat att de skulle behandla Arctic Golds reviderade förslag till Planprogram den 10 dec 2012, har ytterligare en gång skickat en förfrågan till Miljøverndepartementet om tolkning av Plan og Byggningsloven. Detta har skett efter det att Arctic Gold låtit ytterligare en advokatfirma i Norge ge sin syn på lagens tolkning. Advokaten som utfört detta uppdrag åt Arctic Gold har tidigare medverkat vid tillkomsten av den aktuella lagstiftningen. Miljøverndepartementet har därför valt att skicka frågan vidare för utredning hos Justitiedepartementet. I avvaktan på att departementen yttrar sig valde Kautokeino kommun att senarelägga sin behandling av Arctic Golds Planärende.

-Jag har tidigare framhållit hur viktigt det är att beslut fattas efter faktainhämtning och anser det därför helt riktigt att kommunen nu tar saken på största allvar och rådfrågar högsta myndighet. Det är viktigt att vi får full klarhet i lagens tolkning innan ny behandling i Kommunstyret sker, säger vd Lars-Åke Claesson i en kommentar till beslutet i Kautokeino.

För ytterligare information, vänligen kontakta bolagets VD.

Arctic Golds affärsidé är att bedriva prospekteringsarbete för att hitta och påvisa kommersiellt utvinningsbara guld och basmetallfyndigheter i Norden. Strategin är att i första hand bedriva prospekteringsarbete och antingen avyttra projekt inom några år eller etablera gruvdrift i egen regi eller i samarbete med andra bolag. Arctic Gold fokuserar på Bidjovaggeprojektet i Nordnorge och nuvarande guld- och basmetallstillstånd i Västerbotten och Norrbotten. Arctic Golds aktie är listad på NASDAQ OMX First North med kortnamnet ARCT. Certified Adviser är Erik Penser Bankaktiebolag. Mer information om bolaget finns på www.arcticgold.se.