• Arctic Gold AB/

Arctic Gold AB (ARCT): Arctic Gold stoppar alla verksamhet i Bidjovagge tillsvidare efter den politiska behandlingen i Kautokeino

Efter den politiska behandlingen som Arctic Gold erhållit i Kautokeino kommunstyrelse har bolagets styrelse beslutat stoppa all verksamhet med Planprogrammet, Reguleringsprogram med konsekvensutredningarna samt även borrning och övriga prospekteringsarbeten i Bidjovagge tillsvidare.

Bolagets ledning är mycket besvikna på det sätt som vissa av de politiska partierna valt att hantera sakfrågan med vårt planprogram. Arctic Gold menar att de föreslagna konsekvensutredningarna skulle belysa alla samhälls-, miljö- och renskötselfrågor som antas bli påverkade av en gruvdrift i Bidjovaggeområdet och ge kommunen ett bra underlag för att bedöma om de ser fördelar med en gruvdrift och nya arbetstillfällen.

Arctic Gold kommer nu endast fortsätta leta möjligheter inom de norska lagverken för att se om det överhuvudtaget finns möjligheter till mineralverksamhet i Finnmark i Nordnorge. Kontakter med myndigheter, jurister och politiker på högsta nivå är redan etablerade och Arctic Gold har förhoppningar om att snarast kunna fastlägga vilka möjligheter som finns till fortsatt verksamhet i Norge.

För ytterligare information, vänligen kontakta bolagets VD.