Arctic Gold AB (ARCT): Borrprogram i Bidjovagge med mål att dubblera mineraltillgången

Arctic Gold påbörjar nu ett andra borrprogram i Bidjovagge med syfte att dels utöka kända mineraliseringar och dels för att identifiera nya. Programmet omfattar upp till 8000 meter kärnborrning och kommer utföras med målsättningen att dubblera mineraltillgången.

Borrningen skall genomföras av Diamantboring Nord A/S samma borrentreprenör från Kautokenio som var kontrakterad under 2010. Arbetet                 påbörjas i slutet av juni med två maskiner samt pågår fram t o m i höst i syfte att utöka mineraltillgången och målsättningen är att ha ca 3,5 miljoner ton motsvarande 10 års produktion innan beslut om gruvdrift tas. Borrningen skall utföras så att de redan kända mineraliseringarna kan utökas samt blir avgränsade. Dessutom kommer borrning att ske i lägen där företaget sedan tidigare känner mineralisering från ett mindre antal borrhål och därför hoppas kunna identifiera ytterligare tonnage som kan inkluderas i mineraltillgången.

Resultaten kommer att avrapporteras stegvis vartefter ett delområde har avslutats och analyserats.