Arctic Gold AB (ARCT): Borrprogram startar på gulduppslaget Björklidberget i Västerbotten

Arctic Gold påbörjar ett borrprogram för provtagning av bottenmorän och bergkax på gulduppslaget Björklidberget. Uppslaget har tidigare påvisats med förhöjda halter av guld, arsenik, silver och antimon i morän och bergkax. Området ligger ca 10 km från Björkdalgruvan där guldmalm brutits i 20 år.

Borrprogrammet omfattade ca 200 nya provställen inom ett 2 km2 stort område och med 50 meters avstånd mellan provpunkterna och 100 meter mellan profilerna. Berggrunden i området utgörs av vulkaniska bergarter med olika typer av omvandlingar. Guld har tidigare hittats i Häbbersholms-området med hjälp av vaskpanna och i bottenmorän samt bergkaxprover.

Björklidberget är beläget ca 4 km väster om Nilsliden där Arctic Gold tidigare påträffat höga halter av guld med kärnborrning.