Arctic Gold AB (ARCT): Flera politiker öppnar för ny behandling av vårt ärende i Kautokeino

Efter den uteblivna politiska behandlingen av Arctic Golds modifierade ansökan om Planprogram har ordförande i Kautokeino kommunstyre kontrollerat saksbehandlingen med Kommundepartementet i Norge och fått svaret att saken skall tas upp till behandling vid nästa kommunstyre möte.

-Siden den ikke ble behandlet sist, så må vi sannsynligvis ta det opp på neste møte til høsten, sier ordfører Klemet Erland Hætta i en artikel i  Finnmarks Dagblad på tisdagen den 12 juni.

-Arctic Gold var villig til å høre på oss og tok hensyn da de endret planen. Vi skal tenke oss godt om neste gang, sier kommunpolitiker för Høyre, Mikkel Isak Eira, till lokalradion GLR i Kautokeino.

– Det er en vedtatt fraflyttingspolitikk når kommunestyret i Kautokeino ikke engang tillater gruveselskap å gjennomføre en konsekvensanalyse, mener sametingsrepresentant Jørn Are Gaski. Gaski mener Kautokeino kommune ihvertfall burde sagt ja til en konsekvensutredning enligt en artikel i NRK Sápmi på onsdagen 13 juni.

Det verkar redan som Arctic Golds arbete med sakfrågorna och frågan hur vårt ärende skall behandlas givit positivt resultat, säger Arctic Golds vd Lars-Åke Claesson.

Både kommunordförande och høyres ledare har alltså i tidningar och radio sagt att frågan om det modifierade Planprogrammet ska tas upp till behandling och dessutom skall alla ansökningar få en rättmätig behandling.

Även en representant för Sametinget anser att kommunen borde låta Arctic Gold göra konsekvensutredningen annars är det bara en uppmaning att flytta från kommun som inte vill syna de arbetstillfällen som gruvdriften kan skapa.