Arctic Gold AB (ARCT): Formannskapet i Kautokeino säger ja till Planprogrammet (gruvplanerna)

Arctic Golds anmodan att Kautokeino kommunstyre skall behandla bolagets ansökan med ett modifierat Planprogram har nu resulterat i att formannskapet (ett politiskt arbetsutskott) röstat för att Arctic Gold skall jobba vidare med konsekvensutredningarna för gruvdrift i Bidjovagge. Detta beslut är en rekommendation till kommunstyret som skall avgöra saken vid sitt möte den 3 okt 2012.

Formannskapet röstade med tre mot två röster för att Arctic Gold skall fortsätt sitt arbete med gruvplanerna i Bidjovagge.

Ordförande i kommunstyret Klemet Erland Hætta (Samerfolkets parti), viceordförande Hans Isak Olsen (Fastboendes parti) samt ledamot Inger Marit Bongo (Arbeiderpartiet) vill fastlägga det föreslagna Planprogrammet så att Arctic Gold kan sätta igång arbetet med konsekvensutredningarna och göra en Reguleringsplan för Bidjovagge området.

- Vi har hele tiden hatt den oppfatningen at planprogrammet skal gjennomføres. I og med at tiltakshaver har redusert området, og tatt med de samfunnsmessige virkningene i konsekvensutredningen, har de imøtekommet kommunens ønsker, sier varaordfører Olsen (http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article581846.ece).

Ann-Catharina Lango (Venstre) och Anders S. Buljo (Flyttsamelistan) röstade emot förslaget.

-Det verkar som Arctic Golds arbete med frågan hur vårt ärende skall behandlas givit positivt resultat så långt men nu återstår att få kommunstyrets beslut om ett fastlagt Planprogram, säger Arctic Golds vd Lars-Åke Claesson.

För ytterligare information se vår webbsida med många länkar till media i saken eller kontakta bolagets VD.

Arctic Golds affärsidé är att bedriva prospekteringsarbete för att hitta och påvisa kommersiellt utvinningsbara guld och basmetallfyndigheter i Norden. Strategin är att i första hand bedriva prospekteringsarbete och antingen avyttra projekt inom några år eller etablera gruvdrift i egen regi eller i samarbete med andra bolag. Arctic Gold fokuserar på Bidjovaggeprojektet i Nordnorge och nuvarande guld- och basmetallstillstånd i Västerbotten och Norrbotten. Arctic Golds aktie är listad på NASDAQ OMX First North med kortnamnet ARCT. Certified Adviser är Erik Penser Bankaktiebolag. Mer information om bolaget finns på www.arcticgold.se.