• Arctic Gold AB/

Arctic Gold AB (ARCT): Fylkesmannens uttalande om Kautokeino kommunstyrelses tidigare beslut om Planprogram för Bidjovagge

Fylkesman i Finnmark har nu konstaterat att ingen av de fem utpekade ledamöterna av Kautokeinos kommunstyrelse var jäviga då man avvisade Arctic Golds ansökan om Planprogram (utredningsprogram) den 26 april 2012. Fylkesman säger även att kommunstyrelsen hade rätt att avvisa Arctic Golds ansökan vid samma möte.

Arctic Golds modifierade ansökan skall behandlas av kommunstyret den 10 december 2012.

Fylkesman i Finnmark hade att behandlat frågan om jäv hos fem utpekade ledamöter av kommunstyret och om sakbehandlingsfel begåtts vid det första tillfället då kommunstyrelsen avvisade Arctic Golds förslag till utredningar. Fylkesman skriver i sin bedömning att de fem ledamöterna, som alla är renägare eller närstående och verksamma i Bidjovaggeområdet, inte är jäviga därför att de utgör en bråkdel av alla berörda renägare i detta område.

Fylkesmans åsikt är att kommunstyrelsen inte gjorde något fel när man avvisade Arctic Golds ansökan den 26 april i år. Fylkesman citerar vad en seniorrådgivare (icke jurist) på Miljödepartementet skriver efter tolkning av föreskriften till lagen om konsekvensutredningar.

Efter Fylkesmans utredning kvarstår alltså beslutet från den 26 april att avvisa Arctic Golds ansökan. Arctic Golds modifierade ansökan kommer att behandlas av kommunstyrelsen den 10 december 2012.

- Jag accepterar Fylkesmans slutsatser och ser fram emot behandlingen av vårt modifierade förslag säger Lars-Åke Claesson.

Arctic Golds affärsidé är att bedriva prospekteringsarbete för att hitta och påvisa kommersiellt utvinningsbara guld och basmetallfyndigheter i Norden. Strategin är att i första hand bedriva prospekteringsarbete och antingen avyttra projekt inom några år eller etablera gruvdrift i egen regi eller i samarbete med andra bolag. Arctic Gold fokuserar på Bidjovaggeprojektet i Nordnorge och nuvarande guld- och basmetallstillstånd i Västerbotten och Norrbotten. Arctic Golds aktie är listad på NASDAQ OMX First North med kortnamnet ARCT. Certified Adviser är Erik Penser Bankaktiebolag. Mer information om bolaget finns på www.arcticgold.se.