Arctic Gold AB (ARCT): Inget nytt beslut i Kautokeino kommunstyrelse

Idag skulle kommunstyrelsen i Kautokeino behandla många frågor, bland annat Arctic Golds anmodan om ny behandling med ett modifierat Planprogrammet. På dagordningen framgick att man under punkten med vårt ärende, först skulle behandla två sakfrågor som rörde kommunstyrelsens beslut att avvisa vårt ärende den 26 april. Första frågan avsåg om tre ledamöter var jäviga vid beslutet. Omröstningen fastlade att så inte var fallet. Andra frågan avsåg om vårt ärende behandlats felaktigt enlig norska Plan og Byggningsloven. Majoriteten ansåg att så inte varit fallet efter att man tolkat vad Fylkesmannens jurister och handläggare på Miljödepartementet sagt. Efter att dessa två frågor avgjorts skulle frågan om Arctic Golds anmodan om ny behandling med Planprogrammet i sin modifierade form debatteras och röstas om. Men denna fråga togs tyvärr inte upp av kommunstyrelsen. Därmed ligger kommunstyrelsens beslut att avvisa ärendet från den 26 april fast och Arctic Gold vet inte med säkerhet varför frågan om vår anmodan inte behandlades separat med egen omröstning. Vi har inte heller vetskap om den kan behandlas i ett senare möte, säger bolagets vd Lars-Åke Claesson som var närvarande på åhörarbänken.

Vi registrerar att politikerna i Kautokeino kommun har väldigt svårt att diskutera vår sakfråga och vill hellre diskutera motsättningarna i de politiska blocken och i dessutom inom partierna säger Claesson.

VD i Arctic Gold, Lars-Åke Claesson, är mycket besviken över att frågan inte behandlas på sina egna meriter utan med hjälp av många sakfel och som flera politiker uttryckt ”man vet redan vad gruvdriften ställer till med”.

Att säga nej till något kräver lika mycket sakkunskap som att säga ja. Att inte veta vad man säger nej till är inte rättvist gentemot kommunens innevånare som aldrig får veta vilka ringverkningar en eventuell gruvdrift faktiskt kan få för det lokala näringslivet, miljön och renskötseln, säger Claesson.

Arctic Golds VD understryker att bolaget inte vill starta gruvdrift i området till vilket pris som helst, men att det är omöjligt att ta ståndpunkt i frågan utan att veta vad de olika alternativen faktiskt innebär.

Slutligen måste nu bolaget ännu en gång vänta på besked hur vårt ärende skall behandlas och hur detta skall göras enligt lagstiftningen.