• Arctic Gold AB/

Arctic Gold AB (ARCT): Kautokeino kommunstyre behandlar vår ansökan om Planprogram (utredningsprogram) på nytt

Arctic Gold har nu fått besked att förslaget till Planprogram (utredningsprogram) skall behandlas på ett nytt möte den 10 december efter att Fylkesman har gjort en utredning om dels jäv förelåg och dels om kommunen begått sakbehandlingsfel då man avvisade förslaget vid första tillfället.

Efter förslag från Rådman (administrativ chef på kommun) blev förslaget till behandling av ärendet flyttat till ett senare tillfälle på grund av att Fylkesman inte hade behandlat frågan om jäv hos några av kommunstyrets ledamöter och om saksbehandlingsfel begåtts vid det första tillfället då kommunstyret avvisade vårt förslag till utredningar. Efter Fylkesmans utredning kommer nu ärendet att behandlas på nytt i kommunstyret den 10 december.

- Jag anser det viktigt att alla fakta kommer fram innan saken avgörs tex att Fylkesman gör sin utredning på bästa sätt och att även våra synpunkter på den juridiska tolkningen beaktas, säger Lars-Åke Claesson.

- Jag ser för närvarande flera positiva inlägg i media där våra försök till dialog med renskötseln och kommunen tycks ge befolkningen förhoppningar om nya arbetstillfällen och utökade skatteintäkter. Flera representanter för renskötseln har öppnat dörren för dialog och eventuella överenskommelser. Detta skapar bättre förutsättning för ett lyckat projekt, avslutar Claesson.

Arctic Golds affärsidé är att bedriva prospekteringsarbete för att hitta och påvisa kommersiellt utvinningsbara guld och basmetallfyndigheter i Norden. Strategin är att i första hand bedriva prospekteringsarbete och antingen avyttra projekt inom några år eller etablera gruvdrift i egen regi eller i samarbete med andra bolag. Arctic Gold fokuserar på Bidjovaggeprojektet i Nordnorge och nuvarande guld- och basmetallstillstånd i Västerbotten och Norrbotten. Arctic Golds aktie är listad på NASDAQ OMX First North med kortnamnet ARCT. Certified Adviser är Erik Penser Bankaktiebolag. Mer information om bolaget finns på www.arcticgold.se.