Arctic Gold AB (ARCT): Rik mineralisering i Bidjovagge

Arctic Gold har påträffat en rik mineralisering över 22,75 m med 2,59 gram per ton guld varav 8,80 m med 4,14 gram per ton guld i Bidjovagge.

Den rika guldsektionen finns i borrhål 11-0016  som ansattes för att följa upp den rika koppar-guld mineralisering som IGE Nordic hittade vid sin borrning i området 2008. Kopparanalyserna har ännu inte inkommit men väntas inom kort. Arctic Golds borrprogram har nu avslutats för detta år och analyserna från de prover som tagits flyter in och en ny beräkning av mineraltillgången kommer att utföras under hösten. Denna nya mineralisering ligger 280 meter norr om det gamla gruvområdet och visar att nya mineraliseringar kan hittas.
Mineraliseringen är öppen i alla riktningar och undersöks för närvarande med geofysiska mätningar i borrhålen samt kommer även att undersökas vidare med borrning under nästa säsong.

-Detta är den bästa guldmineraliseringen som vi har påträffat hittills i år i Bidjovagge och det inger förhoppningar inför den nya beräkningen av guld och koppar tillgångarna senare i höst, säger Lars-Åke Claesson.

Arctic Gold's business concept is to engage in exploration activities to discover and demonstrate commercially extractable gold and base metal deposits in Scandinavia; The strategy is primarily to carry out exploration work and either sell the project within a few years or to establish mining activities under the company's own control or through a partnership with other companies. Arctic Gold focuses mainly on the Bidjovagge project in northern Norway and current gold and base metal permits in Västerbotten and Norrbotten.