Arctic Gold AB (ARCT): Samtliga analyser färdiga från Bidjovagge

Arctic Gold har nu erhållit samtliga analyser från sommarens och höstens borrning i Bidjovagge. Bland de senast inkomna analyserna finns ett prov med 17,1 gram guld per ton över 1,08 meter. Detta prov är taget ur en borrkärna (11-0050) från Karin-malmens norra delar och ligger inom en 23,72 meter lång sektion där medelhalten är 2,41 gram guld per ton plus en kopparhalt på 0,81 %.

Totalt har 2704 prover analyserats och resultaten kommer att läggas till den databas som tidigare upprättats och skall används vid den kommande uppdateringen av mineraltillgången. Proverna är tagna ur borrkärnor från de 42 nya borrhål som borrades under sommaren och hösten 2011 i Bidjovagge samt från några äldre borrkärnor från Bidjovagge gruvfält. Bland de senast inkomna analyserna finns resultat från två av borrhålen som borrats nära A-malmen och visar intressanta kopparhalter, exempelvis borrhål 11-0047 med 1,21 % koppar och 1,11 gram per ton guld över 7,6 meter och borrhål 11-0048 med 1,94 % koppar och 0,62 gram per ton guld över 2,31 meter. Samtliga sektioner redovisas i bilaga.

-Resultaten är positiva och ökar förhoppningen inför den kommande uppdateringen av mineraltillgången som är planerad att ske under januari månad, säger Lars-Åke Claesson.

I övrigt fortsätter arbetet med att få Planprogram enligt Plan- och Byggloven fastlagt så att konsekvenserna av gruvdrift kan utredas.