Arctic Gold AB (ARCT): Utvinningsrett beviljade i Bidjovagge

Arctic Gold har erhållit positivt beslut från Bergmästaren vid Direktoratet for Mineralforvaltning som beviljat utvinningsrett för Bidjovagge gruvfält.

Arctic Golds ansökan om utvinningsrett (motsvarar den första delen av svenska bearbetningskoncession) som lämnades in i december 2010 har nu granskats och Bergmästaren har erhållit synpunkter från rennäringen och Sametinget samt från markägaren. Av synpunkter från rennäringen framgår att man inte har några invändningar mot gruvdriften i det gamla gruvfältet, däremot har man önskemål om minsta möjliga påverkan i nya delområden. Markägaren har inga invändningar mot gruvdriften. Beslutet från Bergmästaren omfattar fem av de sex ansökta delområdena och det sista delområdet ansågs vara för lite undersökt. Till beslutet finns villkor som säger hur ytterligare undersökningar får göras.

Beslutet om utvinningsrett ger bolaget rätt att jobba vidare med utredningar om återstart av gruvdriften och även utföra mera borrning. Nästa steg i tillståndsfrågor är att ansöka om Reguleringsprogram, miljöprövning och sedan som sista steg driftskoncession hos Bergmästaren.

Borrprogrammet i Bidjovagge som pågår har tills idag klarat av drygt 5500 meter och resultaten därifrån kommer fortlöpande att presenteras då analyser erhålls.