Arctic Gold önskar genomföra ytterligare insatser för lokalsamhället

Arctic Gold vill genomföra ytterligare samtal och förhandlingar med deltagande av både kommunledningen och renskötseln samt lokalbefolkningen i Kautokeino i Finnmark i Nordnorge.

Arctic Gold AB anmodade Kautokeino kommun den 15 maj 2012 att genomföra en ny behandling av ”Fastläggning av planprogram for Reguleringsplan med konsekvensutredningar för etablering av gruvdrift i Bidjovagge”. Ärendet är avsett att behandlas på nytt i Kommunstyret den 17 oktober 2013.

Bolaget anser i dagsläget att ytterligare dialog med representanter från renskötseln och kommunledningen bör etableras och har därför beslutat be kommunledningen om mer tid samt att flytta behandlingen av vårt ärende till kommunstyrelsemötet i december 2013. Bolaget önskar att flera sidor av lokalsamhället tillvaratas och planerar därför en grundligare dialog med såväl renskötseln som med kommunen innan ny behandling görs av Kommunstyret.