Arctic Paper beslutar om utdelningspolicy

Ledningen och styrelsen i Arctic Paper har antagit en utdelningspolicy för koncernen. Den innebär att 20–40 procent av koncernens nettovinst ska delas ut till aktieägarna, givet att den finansiella situationen medger det med hänsyn bland annat till de investeringar som följer av koncernens tillväxtstrategi.

"Vår ambition är att över tid generera en stabil och växande utdelning till aktieägarna. En förutsättning för det är att vi har den finansiella styrkan att genomföra investeringarna i våra nya segment. Kombinationen av papper och massa bidrar till stabilitet och med diversifieringen mot förpackningar och energi ökar vi både stabiliteten och marginalerna”, framhåller Michal Jarczyński, VD, Arctic Paper S.A.

Arctic Papers 4P-strategi för 2030 bygger på tillväxt med fokus på diversifiering mot energi och förpackningar. De totala investeringarna 2022–2030 beräknas uppgå till 1,5 miljarder PLN i 2021 års penningvärde, varav satsningar på de nya områdena står för 40 procent.