Arctic Paper Grycksbo tar strid mot EU-kommissionen

Måndag den 26 juli tillkännagavs det överklagande som Arctic Paper Grycksbro lämnat in till EU-tribunalen. Bolaget tar strid mot EU-kommissionens beslut att utesluta pappersbruket från tilldelning av gratis utsläppsrätter på grund av att det använder för lite fossila bränslen. Tillkännagivandet innebär att den svenska regeringen nu har sex veckor på sig att intervenera för att stötta Arctic Paper och principerna bakom utsläppsrättssystemet.

”Vi går miste om 130 miljoner kronor perioden 2021-2025, en orättvisa som givetvis kommer att påverka vår konkurrenskraft negativt eftersom våra konkurrenter i EU fortsatt omfattas av gratistilldelningen av utsläppsrätter”, säger Michael Fejér, VD för Arctic Paper Grycksbo AB.

Utsläppsrätterna ska bidra till hållbar omställning, men om de verksamheter som är mest klimateffektiva utesluts så ökar branschens genomsnittliga utsläpp. Det leder till ett högre produktriktmärke och därmed större gratistilldelning till företag med fossila utsläpp.

”Vi bestraffas för att ha gått för långt i minskningen av våra utsläpp medan konkurrenter med större fossila utsläpp belönas. Det är fullständigt orimligt och jag hoppas att den svenska regeringen agerar i tid och intervenerar i processen”, fortsätter Michael Fejér.

Arctic Paper Grycksbo är ett av Sveriges äldsta pappersbruk med anor från 1740. Framtiden för bruket och dess 315 medarbetare bygger på att verksamheten jobbar nära kunderna i utvalda nischer med hög kvalitet och överlägsen hållbarhetsprestanda. Därför har Arctic Paper Grycksbo sedan länge en biobränsleeldad panna som försörjer produktionen med förnybar, fossilfri energi.

För ytterligare information, var god kontakta:

Michael Fejér, VD Arctic Paper Grycksbo AB

Michael.fejer@arcticpaper.com

Arctic Paper S.A. är en av de ledande tillverkarna av högkvalitativt grafiskt finpapper i Europa, och består av tre pappersbruk och fyra miljövänliga, starka varumärken: Amber, Arctic, Munken och G. De flesta produkterna säljs via företagets försäljningskontor i Europa. Koncernen är största ägare i den noterade svenska massaproducenten Rottneros AB. Arctic Paper S.A. är noterat på Warszawa-börsen och NASDAQ i Stockholm.