Arctic Paper S.A. Q3, 2019:  Stabilt resultat på en utmanande marknad

• Försäljningsintäkter för Q3 uppgick till PLN 794,4m (EUR1 184,6m).
• EBITDA Q3 uppgick till PLN 71,5m (EUR1 16,6m).
• EBIT Q3 blev PLN 50,6m (EUR1 11,8m).
• Nytt factoringavtal om PLN 30m och förlängning av den rörliga kreditfaciliteten till ett värde av EUR 19,8m och PLN 20m med räntesatser och villkor oförändrade.
• Högt kapacitetsutnyttjande och förbättrad vinst för papperssegmentet.
• NCRD-bidrag på PLN 16,4m för samfinansiering av ett innovationsprojekt som syftar till att utveckla nya typer av papper i pappersbruket i Kostrzyn.

1 Arctic Paper S.A. rapporterar i PLN. I det engelska och svenska pressmeddelandet har beloppen omvandlats till EUR genomsnittliga kurser för respektive kvartal. Den fullständiga kvartalsrapporten finns tillgänglig på www.arcticpaper.com

"Vi har gjort ett bra jobb och tagit marknadsandelar inom papperssegmentet, trots att marknadsförhållandena förblir utmanande Vi ser tydligt att våra insatser börjar ge resultat. Vi kommer att fortsätta på vår väg mot förbättrade marginaler!" Michal Jarczyński, CEO

Under det tredje kvartalet 2019 nådde Arctic Paperkoncernen en omsättning på PLN 794,4m (jämfört med PLN 816,5m i tredje kvartalet 2018) med EBITDA på PLN 71,5m (82,0m). På konsoliderad nivå förblir resultatet relativt stabilt: medan massapriserna sjönk under perioden så förbättrades marknadsförhållandena för papper. Kombinationen stabiliserar vårt resultat eftersom fluktuationerna i segmenten kompenserar för varandra.

Ett nytt factoringavtal om PLN 30m ingicks för bruket i Kostrzyn. Efter kvartalets slut har vi uppnått en förlängning av en rörlig kreditfacilitet till ett värde av EUR 19,8m och PLN 20m med räntesatser och övriga avsättningar oförändrade. Stabila finanser, samt det faktum att vi erhöll en extra utdelning på PLN 21,8m från Rottneros i november förbättrar vår ekonomiska situation.

Papperssegmentet genererade en omsättning på PLN 563,8m (591,8m) med en EBITDA på PLN 43,2m (27,5m). Vi har gjort ett bra jobb och tagit marknadsandelar inom papperssegmentet, trots att marknadsförhållandena förblir utmanande. Förändringarna i säljorganisationen har resulterat i att vi nu har ett mer flexibelt arbetssätt och större fokus på att maximera effekten från produktionen. Under tredje kvartalet nådde vi ett kapacitetsutnyttjande på 96 procent (95), produktionen uppgick till 154 000 ton (161 000) och försäljningen till 156 000 ton (162 000).

Resultatförbättringsprogrammet implementeras enligt plan och vi strävar ständigt efter ytterligare affärsmöjligheter inom såväl premium- och specialpapper som inom förpackningssektorn. Den moderniserade PM1 i Kostrzyn ger oss större flexibilitet och vi har nu en dedikerad försäljningsresurs som ska få vår förpackningsverksamhet att växa. Under perioden fick bruket i Kostrzyn ett bidrag på PLN 16,4m från National Center for Research and Development (NCRD) för samfinansiering av ett innovationsprojekt som syftar till att utveckla nya typer av papper. Detta kommer hjälpa oss att öka effektiviteten, utvidga vår produktportfölj och förbättra våra marginaler.

För Rottneros AB, som Arctic Paper Group äger till 51 procent, ökade nettoomsättningen med 9 procent till SEK 617m (567m) medan EBITDA gick ned till SEK 81m (136m) på grund av lägre massapriser och fortsatt höga priser på ved. Volymen påverkades av den årliga stängningen för underhåll vid Rottneros bruk som genomfördes enligt plan. Den fullständiga rapporten finns tillgänglig på http://www.rottneros.com/investors/financial-reports/

Under perioden har vi sett en förändring i marknadsförhållandena som åter påvisar fördelarna med att kombinera massa och papper. Samtidigt ser vi även tydligt att våra insatser börjar ge resultat. Vi kommer att fortsätta på vår väg mot förbättrade marginaler!

Michal Jarczyński, CEO Arctic Paper S.A.

Tel. (+46) (0)10 451 7005

Tel. (+46) (0)10 451 7054

Arctic Paper S.A. är en av de ledande tillverkarna av högkvalitativt grafiskt finpapper i Europa, och består av tre pappersbruk och fyra miljövänliga, starka varumärken: Amber, Arctic, Munken och det nya varumärket G. De flesta produkterna säljs via företagets 14 försäljningskontor i Europa. Arctic Paper S.A. är noterat på Warszawa-börsen och NASDAQ i Stockholm. Koncernen är största ägare i den noterade svenska massaproducenten Rottneros AB. För mer information besök, arcticpaper.com