Arctic Paper S.A. Q4, 2022 – preliminärt resultat*: Det bästa året i koncernens historia

• Försäljningsintäkterna för Q4 uppgick till PLN 1 085,1mn (EUR1 229,4mn).
  • EBITDA Q4 uppgick till PLN 140,0mn (EUR1 29,6mn) och EBITDA marginalen till 12,9 %.
  • För helåret 2022 uppgick försäljningsintäkterna PLN 4 894,3mn (EUR1 1 035,0mn).
  • EBITDA för helåret var PLN 974,0mn (EUR1 206,0mn) med EBITDA marginalen 19,9 %.
  • Fokus ligger på marginal i stället för volym för att bibehålla lönsamheten.
  • Nedgång i efterfrågan på pappersmarknaden under Q4 då kunderna minskar sina lager.
  • Arctic Paper flyttar till Mid Cap-segmentet på Nasdaq Stockholm.
  • Styrelsen föreslår en utdelning på PLN 2,7 per aktie (0,30).

*Den granskade rapporten för helåret 2022 kommer att publiceras den 28 mars 2023

1Arctic Paper S.A. rapporterar i PLN. I det engelska och svenska pressmeddelandet har beloppen omvandlats till EUR genomsnittliga kurser för respektive kvartal. Den fullständiga kvartalsrapporten finns tillgänglig på www.arcticpapergroup.com

"Det starka resultatet har avsevärt förbättrat Arctic Papers finansiella ställning."

Michal Jarczyński, CEO

Året 2022 avslutades med ännu en stark period och blev det bästa året i koncernens historia. Den konsoliderade försäljningen för fjärde kvartalet ökade till 1 085,1 miljoner PLN (953,5 miljoner) medan EBITDA dubblades till 140,0 miljoner PLN (69,2), motsvarande en EBITDA-marginal på 12,9 procent (7,3).

För helåret uppnådde koncernen en konsoliderad försäljning på 4 894,3 miljoner PLN (3 412,6 miljoner), EBITDA på 974,0 miljoner PLN (327,8 miljoner) och en EBITDA-marginal på 19,9 procent (9,6). Både papper och massa bidrog till resultattillväxten. De starka resultaten har avsevärt förbättrat Arctic Papers finansiella ställning: Nettoskulden nådde en rekordlåg nivå på -276,2 PLN i slutet av året. Vi har använt en del av det positiva operativa kassaflödet för att minska skulder till banker och för att täcka pensionsförpliktelser, vilket gör koncernen mer motståndskraftig i händelse av en recession. Tack vare de utmärkta resultaten kommer styrelsen att föreslå en utdelning på 2,7 PLN (0,30). Rekommendationen är rimlig med tanke på vår starka balansräkning, samtidigt som koncernen fortfarande är välkapitaliserad för de kommande investeringarna i energi och förpackningar.

Papperssegmentets försäljning ökade till 770,0 miljoner PLN (689,2 miljoner) med EBITDA på 122,3 miljoner PLN (31,2 miljoner). Efter en historiskt stark period minskade försäljningsvolymerna under fjärde kvartalet då kunderna minskade sina lager före årsskiftet. Nedgången påverkade alla kvaliteter och undersegment, även om bok- och premiumdesignpapper är mer stabila mot förändringar i efterfrågan. Arctic Paper fokuserar på lönsamhet och har därför valt att prioritera marginaler framför volymer. Efter en prisökning tidigt i början av perioden nådde pappersförsäljningsintäkterna per ton PLN 6,6k, vilket är 60 procent över genomsnittet under jämförbar period förra året. Kapacitetsutnyttjandet i produktionen för perioden var 85 procent (99).

För Rottneros – massasegmentet – ökade intäkterna under fjärde kvartalet med 22 procent till 730 miljoner SEK (598 miljoner) med ett EBITDA-resultat på 31 miljoner SEK (88 miljoner). Produktionsvolymen för perioden var 87,2 tusen ton (91,4) efter underhållsstoppet i Vallvik i december och ett turbinhaveri. Rottneros såg en minskad efterfrågan och därmed ett något lägre massapris i slutet av perioden.

Utvecklingen av vårt förpackningssegment har medvetet hållits tillbaka då vi optimerade produktionen med av värde per ton och grafiskt papper har visat bättre marginaler under flera kvartal. För helåret 2022 såldes 18,6 tusen ton förpackningspapper.

Energiprojekten löper enligt plan. Flera solenergiprojekt i Polen och Sverige förbereds för genomförande under 2023. Steg för steg närmar vi oss självförsörjning.

Det gångna året var ett rekordår för Arctic Paper och koncernen gick in i 2023 stärkt. Även om det råder osäkerhet om den närmaste framtiden kan vi fortsätta vårt förändringsarbete. Arctic Paper har de nödvändiga finansiella resurserna för att investera i vår strategiska diversifiering till förpackningar och energi, samtidigt som vi behåller våra positioner inom papper och massa.

Michal Jarczyński, CEO Arctic Paper S.A.

Finansiell kalender för 2023:

Årsredovisning 2022: 28 mars * Q1 2023: 9 maj * 1H/Q2 2023: 10 augusti * Q3 2023: 7 november

Informationen är sådan som Arctic Paper är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-02-15 17:35 CET.

Michal Jarczynski,CEO, Arctic Paper S.A.

Tel. (+46) (0)10 451 7005

Tel. (+46) (0)10 451 7054