Arctic Paper S.A. Q4/helåret 2018:Tillväxt trots utmaningar i marknaden för grafiskt papper

• Försäljningsintäkterna för Q4 uppgick till PLN 780,7mn (EUR1 181,6mn).

• För helåret 2018 uppgick försäljningsintäkterna till PLN 3158,2mn (EUR1 741,1mn).

• EBITDA för Q4 var PLN 3,0mn (EUR1 0,7mn). EBITDA för 2018 var PLN 223,5mn (EUR1 52,4mn).

• EBIT för Q4 var PLN -20,5mn (EUR1 -5,0mn). För 2018 var EBIT PLN 131,6mn (EUR1 52,4mn).

• Styrelsen föreslår ingen utdelning för 2018.

• Beslut om stängning av en pappersmaskin (PM7) i Grycksbo, avsättningar på PLN 8 miljoner  gjordes under fjärde kvartalet.

• Michal Jarczyński utsågs till CEO för Arctic Paper S.A.

• G-snow – ett nytt, ultravitt, bestruket papper – lanserades i början av 2019.

• I mars 2019 tecknade Arctic Paper ett 15-årigt kontrakt med Adven AB, som ska utveckla, äga och driva en biobränslepanna med en kapacitet på 30 MW hos Arctic Paper Munkedals. Detta garanterar lägre, stabila och förutsägbara energikostnader och minskar koldioxidutsläppen.

1) Arctic Paper S.A. rapporterar i PLN. I det engelska och svenska pressmeddelandet har beloppen omvandlats till EUR genomsnittliga kurser för kvartalet respektive hela året 2018. Den fullständiga kvartalsrapporten finns tillgänglig på www.arcticpaper.com

"Genomsnittlig försäljningsintäkt per ton ökade med 12,2 procent under Q4 2018 jämfört med Q4 2017, ett resultat av kombinationen bättre produktmix och prisökningar."  Michal Jarczyński, CEO

Under Q4 2018 ökade Arctic Paper koncernen sina intäkter till PLN 780,7mn (jämfört med 740,0mn under Q4, 2017) med EBITDA på PLN 3,0mn (33,6mn). För helåret 2018 uppnådde koncernen en omsättning på PLN 3 158,2mn (2 952,8mn) med EBITDA på PLN 223,5mn (244,4mn).

För papperssegmentet minskade produktionen för Q4 till 150 000 ton (jämfört med 165 000 2017) på grund av en tillfällig nedgång i efterfrågan under november och december, som påverkade både bestruket och obestruket papper. Försäljningsintäkterna från papperssegmentet under Q4 uppgick till PLN 539,1mn (543,0) med EBITDA på PLN -12,3mn (26,4mn). För helåret 2018 uppgick intäkterna till PLN 2 263,3mn (2173,5mn) med EBITDA på PLN 66,0mn (131,0mn). Massapriset har minskat sedan toppnivån under Q3 2018, men var fortfarande i genomsnitt 10-30 procent högre i Q4 2018 jämfört med Q4 2017.

Den genomsnittliga försäljningsintäkten per ton ökade med 12,2 procent under Q4 2018 jämfört med Q4 2017, ett resultat av kombinationen av bättre produktmix och prisökningar. Vi fortsätter att ta marknadsandelar i utvalda segment med hjälp av våra starka varumärken, samtidigt som marknaden för grafiskt papper generellt sätt fortsätter att krympa. I slutet av året utgjorde special- och premiumpapper 22 (20) procent av volymen i ton och 27 (26) procent av försäljningsvärdet. Vi fortsätter att investera i hållbar energi. Under 2018 fattades beslutet att utöka vattenkraftverket på Arctic Paper Munkedals. I mars 2019 tecknade Arctic Paper ett 15-årigt kontrakt med Adven AB, som ska utveckla, äga och driva en biobränslepanna med en kapacitet på 30 MW hos Arctic Paper Munkedals. Detta garanterar lägre, stabila och förutsägbara energikostnader och minskar koldioxidutsläppen.

Vår strategi för papperssegmentet kommer att fortsätta att styra våra ansträngningar för att uppnå en hållbar, högre lönsamhet. Utvecklingen under 2018 visar tydligt att marknadsrelaterade åtgärder inte är nog för att återställa våra marginaler, vi måste lägga ännu större fokus på kostnadsminskningar, produktivitetsvinster och utveckling av produkter för icke-grafiska tillämpningar. Under Q4 togs beslutet att ta upp förhandlingar om att stänga en av tre pappersmaskiner i Grycksbo, för vilken vi under Q4 gjort avsättningar på 8 miljoner PLN.

För Rottneros AB, där Arctic Paper koncernen äger 51 procent, ökade omsättningen för Q4 med 17 procent till SEK 580mn (jämfört med SEK 496mn 2017). Omsättningen för 2018 ökade med 18 procent till SEK 2 260mn (1 912mn).

Vägen till en hållbart högre effektivitet handlar inte bara om kostnadsbesparingar utan också om att bygga en stark prestationsorienterad kultur. Vi behöver bli bättre på att rekrytera, engagera, involvera och motivera alla anställda i företagets utveckling och i de förändringar som behöver göras. Jag ser med tillförsikt på framtiden och ser fram emot att leda Arctic Paper i en tid av stora förändringar.

Michal Jarczyński, CEO Arctic Paper S.A.

michal.jarczynski@arcticpaper.com

goran.eklund@arcticpaper.com

Arctic Paper S.A. är en av de ledande tillverkarna av högkvalitativt grafiskt finpapper i Europa, och består av tre pappersbruk och fyra miljövänliga, starka varumärken: Amber, Arctic, Munken och det nya varumärket G. De flesta produkterna säljs via företagets 14 försäljningskontor i Europa. Arctic Paper S.A. är noterat på Warszawa-börsen och NASDAQ i Stockholm. Koncernen är största ägare i den noterade svenska massaproducenten Rottneros AB. För mer information besök, arcticpaper.com