Arctic Paper tecknar kontrakt för energilagring och systemtjänster

Kostrzyn nad Odra/Göteborg den 8 maj 2024

Arctic Paper tecknar kontrakt för energilagring och systemtjänster

Arctic Paper har tecknat ett femtonårigt samarbetsavtal med S.E.R. Sverige kring energilagring och nätsystemtjänster. Avtalet innebär att bruken i Grycksbo och Munkedal ska tillhandahålla utrymme och nätanslutningar för batteriinstallationer. Bidraget till EBITDA beräknas till mellan 10 och 30 miljoner kronor årligen under de två första verksamhetsåren med start 2025.

De två svenska bruken, Arctic Paper Grycksbo AB, och Arctic Paper Munkedals AB har ingått avtal med S.E.R. Sverige AB om att installera och ansluta batterienergilagringssystem med en total kapacitet på 24 MW till elnätet, samt att tillhandahålla systemtjänster till Svenska Kraftnät (TSO).

”Vi gläder oss över samarbetet med S.E.R Sverige då det ligger väl i linje med vår strategi att investera i energi. Som stora energiförbrukare med högkapacitetsanslutningar har våra bruk en avsevärd fördel när det kommer till att hantera kraftnätet. Vi ser också ett värde i att samla erfarenheter från den svenska marknaden, så att Arctic Paper även kan tillhandahålla nätsystemtjänster i Polen, säger Michał Jarczyński, VD för Arctic Paper S.A.

Energimarknaden utvecklas dynamiskt med en ny generation energikällor, ökat behov av energihushållning och lagring samt en växande marknad som innebär att tillhandahålla systemtjänster för elnätsoperatörer. Grycksbo pappersbruk tillhandahåller sedan fem år tillbaka systemtjänster till Svenska Kraftnät inom områdena efterfrågeflexibilitet och frekvensreglering i nätet.

Daniel Bergkvist, Group Power Manager

Tel: + 46 (0)10-451 7004

E-mail: daniel.bergkvist@arcticpaper.com

Denna information är sådan som Arctic Paper är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-08 10:29 CET.

Daniel Bergkvist, Group Power Manager

Tel: + 46 (0)10-451 7004