Arctic Paper vidtar åtgärder för att minimera Coronaeffekter

Den grafiska pappersmarknaden förväntas påverkas negativt av de begränsningar som myndigheter och kunder i många europeiska länder har infört för att minska spridningen av Covid-19. För att möta osäkerheten, öka flexibiliteten och upprätthålla motståndskraften på en dynamisk marknad vidtar Arctic Paper nu åtgärder för att minska de potentiella effekterna

För att matcha en potentiell nedgång i efterfrågan har Arctic Papers svenska dotterbolag i Grycksbo och Munkedal kommit överens med fackföreningarna om korttidsarbete för delar av arbetskraften. Från och med den 7 april är det möjligt att ansöka om ekonomiskt stöd från den svenska regeringen för att kompensera för en betydande del av kostnaderna för att behålla de anställda. Samma åtgärd kan användas i andra enheter i koncernen i de europeiska länder där tillfälliga permitteringar – helt eller delvis – är möjliga.

”För närvarande är vår produktion igång i alla fabriker. Men med tanke på den osäkerhet som orsakas av Covid-19-pandemin, vidtar vi nu försiktighetsåtgärder för att minimera effekterna på vår verksamhet.” Michal Jarczyński, CEO Arctic Paper S.A.

Arctic Paper kommer att återgå till normal drift när situationen har stabiliserats. Arctic Paper räknar med att upprätthålla alla leveranser och tillfredsställande service till kunderna trots åtgärderna.

Tel. (+46) (0)10 451 7005

Tel. (+46) (0)10 451 7054

Arctic Paper S.A. är en av de ledande tillverkarna av högkvalitativt grafiskt finpapper i Europa, och består av tre pappersbruk och fyra miljövänliga, starka varumärken: Amber, Arctic, Munken och G. De flesta produkterna säljs via företagets 14 försäljningskontor i Europa. Koncernen är största ägare i den noterade svenska massaproducenten Rottneros AB. Arctic Paper S.A. är noterat på Warszawa-börsen och NASDAQ i Stockholm.