Solida resultat och ytterligare framåtblickande investeringar

Kostrzyn nad odra/Göteborg, den 8 augusti 2024

Arctic Paper S.A., Q2/H1 2024:

Solida resultat och ytterligare framåtblickande investeringar

Konsoliderad försäljningsintäkt Q2 uppgick till PLN 839.2mn (EUR1 194.4mn).

Justerad EBITDA Q2 uppgick till PLN 78.4mn (EUR1 18.2mn).

EBIT Q2 blev PLN 41.8mn (EUR1 9.7mn) and net profit PLN 24.2mn (EUR1 5.6mn).

Nettoskuld på PLN -142.1mn (PLN -134.1mn).

Dividend of PLN 1,0 per share was distributed according to the dividend policy.

17 MW-utbyggnad av solcellsanläggningen i Kostrzyn klar: plan för att addera 9 MW i Q1/25.

Omorganisation av försäljning och kundservice pågår; sparar PLN 15mn med full effekt 2025.

Engångskostnader (omstrukturering av säljorganisationen och avskrivning av fordringar) belastade EBITDA med PLN 8mn.

“Andra kvartalet, normalt sett ett svagare kvartal, påverkades i år av den långsamma återhämtningen på viktiga europeiska marknader och av historiskt höga råvarupriser.”

Michal Jarczyński, CEO (se CEO-ord på sidan 2)

Utvalda finansiella resultat – Arctic Paper koncernen och Arctic Paper (papperssegmentet)

PLN (miljoner)

Q2 2024

Q2 2023

Förändring

H1 2024

H1 2023

Försäljningsintäkter, Arctic Paper koncernen

+3,0

1 804,6

1 868,5

Försäljningsintäkter Arctic Paper (papperssegment)

+6,4

1 274,9

1 289,0

EBITDA*, Arctic Paper koncernen

78,4

68,9

+9,5

EBITDA* Arctic Paper (papperssegmentet)

49,6

47,6

+2,0

EBIT, Arctic Paper koncernen

41,8

39,3

+2,5

EBIT Arctic Paper (papperssegment)

23,7

27,4

Nettoresultat, Arctic Paper koncernen

24,2

46,9

Nettoresultat, Arctic Paper (papperssegment)

11,2

76,3

Nettoresultat per aktie2

PLN 0,26

PLN 0,57

PLN -0,31

PLN 1,45

PLN 2,13

Nettoskuldsättning

-142.1

-134.1

-8.1

-142.1

-134.1

Arctic Paperkoncernen består av Arctic Paper S.A. (moderbolag), Arctic Paper (papperssegmentet) och massaproducenten Rottneros AB där Arctic Paper S.A. äger 51 procent.

*EBITDA justerat för engångskostnader.

1Arctic Paper S.A. rapporterar i PLN. I det engelska och svenska pressmeddelandet har beloppen omvandlats till EUR genomsnittliga kurser för respektive kvartal. Den fullständiga kvartalsrapporten finns tillgänglig på www.arcticpapergroup.com. 2Nettoresultat per aktie: nettoresultat för papperssegmentet plus 51% av nettoresultatet för Rottneros dividerat med antalet aktier.

“Kombinationen av framåtblickande investeringar, kostnadsmedvetenhet och fortsatt fokus på marginaler gör Arctic Paper väl förberett att dra nytta av alla marknadsrelaterade möjligheter som kan dyka upp.”

Michal Jarczyński, CEO Arctic Paper S.A.

Det andra kvartalet, normalt sett ett svagare kvartal, påverkades i år av den långsamma återhämtningen på viktiga europeiska marknader och av historiskt höga råvarupriser. Arctic Papers intäkter nådde PLN 839,2 miljoner (836,2 miljoner), medan justerad EBITDA förbättrades till PLN 78,4 miljoner (68,9) med motsvarande en EBITDA-marginal på 9,3 procent (8,2). Arctic Papers finansiella ställning stärktes ytterligare och nettoskuld/EBITDA-kvoten nådde -0,35 (-0,19). Under perioden har fortsatta investeringar gjorts i linje med vår långsiktiga strategi att diversifiera koncernens verksamhet.

För papperssegmentet uppgick intäkterna till 573,1 miljoner PLN (566,7 miljoner). Den bräckliga återhämtningen som vi såg på pappersmarknaden under årets första kvartal avtog, särskilt på den viktiga tyska marknaden. Justerad EBITDA nådde 49,6 miljoner PLN (47,6 miljoner). Vi fortsätter att fokusera på att försvara våra marginaler, även om det är en utmaning att höja priserna för att kompensera för de högre kostnaderna för massa. Som ett resultat av dessa ansträngningar ökade EBITDA-marginalen något till 8,6 procent (8,4), medan vår intäkt per ton minskade till PLN 5,04k (5,85k), det senare främst på grund av valutaeffekter från en starkare zloty. Under perioden påbörjade Arctic Paper en modernisering av sin pappersförsäljnings- och kundtjänstorganisation för att öka effektiviteten. Förändringen beräknas resultera i årliga besparingar på cirka 15 miljoner PLN med full effekt 2025.

Massasegmentet – Rottneros – levererade ett bättre resultat då de produktionsrelaterade utmaningarna som hämmade det första kvartalet har åtgärdats. Massamarknaden fortsatte att röra sig i rätt riktning med tydliga prisökningar, samtidigt som stigande massavedspriser pressade marginalen. Nettoomsättningen ökade till 711 MSEK (681) med ett EBITDA-resultat på 65 MSEK (71). Rottneros fortsatte sitt ambitiösa investeringsprogram för att utöka både CTMP-kapacitet och produktion av förnybar energi.

Joint venture-satsningen tillsammans med Rottneros i en ny produktionsanläggning för formpressade fibertråg i Kostrzyn fortskrider enligt plan med sikte på att vara i drift under hösten. Intresset för fossilfria och klimatvänliga förpackningslösningar är fortsatt stort.

Arctic Papers växande kraftsegment är en viktig alternativ framtida intäktsström och ett steg för att nå klimatneutralitet i framtiden. Vi fortsätter att investera i grön energi. I juni var 17 MW-utbyggnaden av vår solcellsanläggning i Kostrzyn i drift, vilket kommer att addera ytterligare 18 GWh förnybar energi per år för att driva vårt bruk. Vi förbereder för att bygga ytterligare en solcellsanläggning i Kostrzyn med en kapacitet på 9 MW, som kommer att vara klar under Q1, 2025. Investeringen i en utbyggnad av biobränslepannan och ångturbinen i Grycksbo fortskrider enligt vår plan och förväntas färdigställas sommaren 2025.

Återhämtningen i våra huvudsegment och viktigaste marknader kan ta tid och vi förväntar oss att nuvarande marknadsläge kommer att bestå under årets tredje kvartal. Volatiliteten på våra marknader understryker vikten av att fortsätta diversifiera vår verksamhet till energi och förpackningar, samtidigt som vi behåller våra starka positioner inom massa och papper. Nästan 50 procent av investeringarna under H1 allokerades till projekt inom energi- och förpackningssegmentet – i linje med 4P-strategins implementering. Kombinationen av framåtblickande investeringar, kostnadsmedvetenhet och fortsatt fokus på marginaler gör Arctic Paper väl förberett att dra nytta av alla marknadsrelaterade möjligheter som kan dyka upp.

Michal Jarczyński, CEO Arctic Paper S.A.

Finansiell kalender för 2024: Q3, 7:e november, 2024

Denna information är sådan som Arctic Paper är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-08-08 17:36 CET.

michal.jarczynski@arcticpaper.com

Katarzyna Wojtkowiak, CFO, Arctic Paper S.A.

katarzyna.wojtkowiak@arcticpaper.com