Ryssland laddar för OS i Paris med påverkanskampanj

Report this content

I en intervju med Express.co.uk uttalar sig Adam Marré, informationssäkerhetschef på Arctic Wolf, om en rysk hotbild mot sommarens OS i Paris, som invigs den 26 juli.

– Jag tror nästan säkert att vi kommer att få se rysk inblandning i sommar-OS. Allt sedan 2016 då Ryssland förbjöds att tävla under sin egen flagga har de gjort något i samband med varje OS. Men det är svårt att på förhand säga hur en sådan aktion skulle kunna se ut, eftersom det finns många olika möjligheter, säger Adam Marré.

Adam Marré har en bakgrund från den amerikanska militären och även arbetat 12 år vid FBI. Som Chief Information Security Officer på Arctic Wolf ser han flera exempel på hur aktuella händelser och konflikter på världsscenen påverkar hotbilden på nätet.

Nu inför OS i Paris handlar det om mer än bara ryska idrottare som inte får tävla under landets flagga. Kriget i Ukraina har breddat konflikten. Frankrikes starka stöd för Ukraina mot den ryska invasionen underströks senast av president Emmanuel Macron vid 80-årsfirandet av D-dagen den 6 juni.

Och det finns redan tecken på rysk aktivitet riktad mot OS:

– Vi märker att det pågår en påverkanskampanj. Till exempel finns en falsk dokumentärfilm, ”Olympics Has Fallen”, där en AI-genererad berättarröst som låter som Tom Cruise pratar om problemen med OS, säger Adam Marré.

Det har också förekommit kampanjer på sociala medier som spekulerar i våld kring arrangemanget, där den pågående konflikten mellan Israel och Hamas nämns i sammanhanget.

Adam Marré spekulerar inte i att Ryssland vill provocera fram ett krig. Han tror att de främst är ute efter att förödmjuka Frankrike och den Internationella Olympiska Kommittén, just vid en tidpunkt då världens blickar är riktade mot Paris.

De kanske mest sårbara är alla företag och organisationer som bidrar till OS, exempelvis de som arbetar med att få publiken till tävlingarna eller serverar dem mat.

– Det är också tänkbart med riktade hot mot tunnelbanan eller andra transportmedel. Om man på så vis lyckas orsaka störningar i trafiken vore det en riktig seger, eftersom det skulle påverka spelen på ett väldigt påtagligt sätt, säger Adam Marré.

Fredrik Pallin
fredrik@digitalpr.dk

Om Arctic Wolf

Arctic Wolf är en global ledare inom operativ IT-säkerhet som hjälper företag och organisationer att minska riskerna med cyberattacker genom sin molnbaserade säkerhetsplattform. Arctic Wolf Security Operations Cloud tar varje vecka in och analyserar mer än 5,5 biljoner säkerhetshändelser vilket ger kunder i alla storlekar inom olika branscher en bättre digital beredskap och uthållig motståndskraft mot attacker.
www.arcticwolf.com