Norska Arena Group får sponsorrättigheter till svensk tennis och Idrottsgalan

Report this content

Norska sportmarketing-bolaget Arena Group ASA har köpt sponsorrättigheterna till Svenska tennisförbundet och Idrottsgalan. I samband med detta har Arena Group ASA etablerat ett nytt, svenskt företag inom sportmarketing med namnet Arena Group AB.

— Vi har nu säkrat ett avtal inom sportmarketing som sätter oss på kartan i Sverige, samtidigt som vi har fått svenska medarbetare med relevant erfarenhet och nätverk. Denna affär är viktig för att uppnå en nordisk helhetsstruktur i vårt sportmarketing-koncept, säger Dag Arne Midtbø, VD på Arena Group ASA. — Sponsring som marknadskanal har blivit allt viktigare för att nå nya affärsframgångar eftersom varumärken syns i sammanhang som talar till folks hjärtan. Vi är glada över att vi nu får nya resurser till att fortsätta samarbetena med Idrottsgalan och Svenska Tennisförbundet samt möjlighet att förbereda inför nya samarbeten inom media-och sponsorrättigheter. I och med samgåendet med Arena Group ASA så har vi möjligheter att jobba tillsammans över gränserna, vilket kommer att innebära fördelar för både rättighetsinnehavare och sponsorer, säger Sverigechefen Mikael Tillström. Rättigheter till svensk tennis Avtalet med Svenska Tennisförbundet omfattar sponsorförsäljning samt genomförande av aktiviteter och events. Svenska Tennisförbundet är ett av världens mest framgångsrika förbund vad det gäller att fostra och ta fram framgångsrika idrottsprofiler. — Vi på Svenska Tennisförbundet ser med stor tillförsikt fram emot ett fortsatt positivt samarbete med Arena Group. Tillsammans med svensk tennis senaste veckors framgångar och ett förstärkt säljteam i det nya Arena Group, så har vi goda förhoppningar om att utöka våra sponsringsintäkter från dagens nivå, säger Henrik Källén, Generalsekreterare i Svenska Tennisförbundet. Vill lyfta Idrottsgalan med nya krafter Avtalet med Idrottsgalan inkluderar rätten att sälja sponsorskap och VIP-hospitalitypaket till Sveriges populäraste gala med 2,5 miljoner TV-tittare årligen. - Som ansvarig för Idrottsgalan känns det väldigt positivt att få in nya säljkrafter som kan hjälpa till att lyfta Idrottsgalan både för sponsorförsäljningen och hospitality-delen. Idrottsgalan går in på sitt elfte år vilket gör det viktigt att hitta nya affärsmöjligheter, säger Stephan Rimér, VD för Svenska Idrottsgalan.