• Arenakoncernen Holding/

Arbetslivsresurs AR AB, som ingår i Arenakoncernen, blev högst rangordnad Ramavtalsleverantör inom samtliga upphandlade Ramavtalsområden av ”Tjänster för omställnings- och kompetensstöd 2022".

Avtalen har nu tecknats och idag har ett uppstartsmöte genomförts med Kammarkollegiet.

På uppdrag av regeringen har Kammarkollegiet inrättat ett grundläggande omställnings- och kompetensstöd till arbetstagare utan kollektivavtal. Syftet är att stärka enskildas ställning på arbetsmarknaden. Stödet ges till privatanställda arbetstagare som inte omfattas av kollektivavtal, både anställda och personer vars anställning upphört, upp 65 års ålder. Yttrande till CSN gäller även för vissa egenföretagare.
Enligt uppgift från Arbetskraftsundersökningen (AKU) kan det röra sig om en halv miljon anställda, som inte täcks av kollektivavtal, som kan komma att bli aktuella för den offentliga omställningsorganisationens tjänster.

Ramavtalets takvolym
Den sammanlagda omsättningen (takvolymen) på Ramavtalet är, av Kammarkollegiet, uppskattad till totalt 1 540 miljoner SEK exklusive mervärdesskatt under dess löptid om 48 månader. Uppskattningen grundas på de beräkningar som gjorts i promemorian "Grundläggande omställnings- och kompetensstöd - för flexibilitet, omställningsförmåga och trygghet på arbetsmarknaden" (Ds 2021:16).

Ramavtalets ikraftträdande och löptid
Ramavtalet löper under en period av 48 månader, dock längst till och med den 12 mars 2027.

"Vi är redo och har en väl fungerande organisation för att kunna leverera omställningstjänster. Då det är en ny tjänst som aldrig tidigare tillhandahållits är det faktiska ordervärdet svårt att uppskatta. Även konjunkturen påverkar, vid fler varsel blir efterfrågan större", säger Magnus Eriksson, VD Arbetslivsresurs.

”Denna information är sådan information som Arenakoncernen Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom Rasmus Rossi, för offentliggörande klockan 14:00 den 2023-03-20.”

Arenakoncernen består av bolagen Arbetslivsresurs, Arena Utbildning, Arena Personal, Tala Förskolor, Humanus Jobb Syd AB, Niana och World Class. Tillsammans erbjuder våra verksamheter långsiktiga och hållbara lösningar för individer, organisationer, företag och medarbetare. Koncernen tillhandahåller ett komplett tjänsteutbud inom Bemanning & Rekrytering, Hälsa & Rehabilitering, Utbildning samt Karriär & Omställning.

Omsatte cirka 850 Miljoner kronor 2021