Arete utvecklar hälsoportal

Arete utvecklar hälsoportal Arete har fått uppdraget att utveckla en hälsoportal åt Origo. Uppdraget innebär att Arete svarar för affärsutveckling, framtagande av prototyp och funktionsspecifikation i ett första skede. Planerad lansering av hälsoportalen är sista kvartalet innevarande år. Portalen ska erbjuda djup och uppdaterad information om egenvård samt utgöra en mötesplats för patienter och branschfolk. Försäljning av naturläkemedel, receptfria läkemedel och övriga handelsvaror inom hälso- och sjukvård ska generera merparten av intäkterna. Origo har som mål att inom en femårsperiod vara en internationell koncern med miljardomsättning. Aretes nyförvärvade webbyrå, Fametrain Re:active, kommer att bidra med teknik, design och formgivning. "Arete har den senaste tiden fått flera förfrågningar där uppdragen innebär att vi deltar redan i strategiarbetet, vilket är en ny trend. Vi ser det som mycket positivt att komma in redan i affärsutvecklingsskedet i samarbetet med Origo. Speciellt glädjande är att vi så pass kort tid efter förvärvet av Re:active kan utnyttja de synergier som finns och därmed erbjuda marknaden en komplett tjänst", säger Gunnel Pettersson, VD Arete it-kompetens. Kontaktpersoner: Gunnel Pettersson, VD Arete it-kompetens, tel: 08 - 692 93 18 eller e-mail: gunnel.pettersson@arete.se Anders.Hägg, VD och koncernchef Arete, tel 08-692 93 02 eller e-mail: anders.hagg@arete.se Bakgrund Arete: Arete är ett lönsamt IT-konsultbolag med brett tjänsteutbud och djup kompetens. Konsulternas erfarenhet sträcker sig från att leda projekt till att utveckla system som täcker hela värdekedjan från informationslager till presentationsgränssnitt. Basen i verksamheten är Systemutveckling. Därutöver har Arete tre kompletterande affärsområden: Teknisk infrastruktur, Affärssystem samt Rekrytering och urval. Arete har under den senaste femårsperioden haft en årlig omsättningsökning med 38 procent med en genomsnittlig vinstmarginal om drygt 18 procent, samtidigt som personalomsättningen har varit låg. Sedan den 15 juni 1999 är Arete AB noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/15/20000615BIT00420/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/15/20000615BIT00420/bit0002.pdf