• Årets sill/

Årets Sill 2012 gav 75 500 kronor till sjöräddningen – snart dags för Årets Sill 2013 och en ny spännande jury

Report this content

Årets Sill är en sillinläggning som varje år utses av en namnkunnig jury och som sedan tillverkas till stöd för Sjöräddningssällskapets arbete för ökad säkerhet till sjöss. Försäljningen av Årets Sill 2012 ”Tranbär och citrontimjan” gav 75 500 kronor till Sjöräddningssällskapet.
Tisdagen den 12 mars är det dags för en ny spännande jury, under ständige ordföranden Peter Harrysons ledning, att utse Årets Sill.

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening med en uppgift – att rädda liv till sjöss. Man medverkar i 70 procent av all sjöräddning i Sverige, förra året genomförde de 1 800 frivilliga sjöräddarna tillsammans över 7 000 uppdrag.
– Vi är beroende av gåvor och är mycket tacksamma för Årets Sills bidrag, det är ett värdefullt tillskott som gör mycket nytta, säger Rolf Westerström, vd för Sjöräddningssällskapet.

I år är det femte året som Årets Sill utses. Varje år samlas en namnkunnig jury på Salt & Sill på Klädesholmen, vid Tjörn på västkusten, för att utse en vinnare. Syftet med Årets Sill är att bevara och samtidigt utveckla svenska silltraditioner.
– Det känns oerhört bra att vi dessutom kan bidra med så mycket pengar till sjöräddningssällskapets verksamhet, säger juryordförande Peter Harryson, som tillsammans med gitarristen och kokboksförfattaren Frederik Zäll, matbloggaren och Årets Mästerkock 2011, Louise Johansson, vissångaren och underhållaren Ewert Ljusberg och Rolf Westerström, vd för Sjöräddningssällskapet, utsåg Årets Sill 2012.

Årets Sill 2013 utses den 12 mars av Peter Harryson och nya spännande jurydeltagare. Sillinläggningen produceras sedan av Klädesholmen Seafood och börjar säljas på Sveriges nationaldag den 6 juni. Vilka som sitter i årets jury avslöjas inom kort.

För ytterligare information, kontakta:
Rolf Westerström, vd Sjöräddningssällskapet, tfn. 0775-79 00 90. E-post: rolf.westerstrom@ssrs.se
Peter Harryson, ordförande i juryn för Årets Sill, tfn. 0761-162835
Ann Waldeborn, presskontakt, tfn. 0702-69 53 01, ann.waldeborn@perspective.se

Bilder för fri publicering: www.saltosill.se

I år är det femte året som Årets Sill utses. Varje år samlas en namnkunnig jury på skärgårdskrogen Salt & Sill på Klädesholmen, vid Tjörn på västkusten, för att under njutning provsmaka och utse årets vinnare. Syftet med Årets Sill är att bevara och samtidigt utveckla svenska silltraditioner. Samtidigt bidrar man med en krona per såld burk till Sjöräddningssällskapets verksamhet. Sillen produceras av Klädesholmen Seafood, ett modernt lokalt företag baserat på generationer av kunskaper och erfarenhet.

Taggar: