• Arexis/

AREXIS FÅR FORSKNINGSSTÖD AV EU FÖR KLINISK STUDIE AV FÖRBÄTTRAT NÄRINGSUPPTAG HOS FÖRTIDIGT FÖDDA BARN Göteborgsbaserade läkemedelsbolaget Arexis AB har fått forskningsbidrag av EU för sitt nya projekt kring enzymet BSSL (gallsaltstimulerat lipas), som bland annat finns i bröstmjölk. En klinisk fas II-studie ska inledas under 2005. Studien ingår i EUs forskningsprogram EARNEST och finansieras av sjätte ramprogrammet (FP6). EARNEST omfattar epidemiologisk, genetisk, veterinär-medicinsk, ekonomisk och konsumentforskning kring förbättrat näringsupptag hos förtidigt födda barn och dess betydelse för hälsotillståndet i vuxen ålder. "Det är ett viktigt erkännande av Arexis forskning att vårt mycket lovande BSSL-program finns med i detta prestigefyllda EU-program". "Vi kommer att arbeta tillsammans med de bästa experterna i Europa på det här området". säger Arexis VD Lennart Hansson. "På sikt kommer detta läkemedel att fylla ett väsentligt behov och vi förväntar oss att det får stor ekonomisk betydelse för Arexis", fortsätter han. BSSLs nyckelfunktion är att metabolisera ett brett spektrum av lipider i födan. I den aktuella Arexis-studien ska detta enzym utvecklas för behandling av förtidigt födda barn, som riskerar ökad sjuklighet och dödlighet och förblir ofta mindre till växten. Jämfört med friska nyfödda får de dessutom oftare metabola, kognitiva, sociala och beteendemässiga störningar. Enzymet är mycket intressant att använda som en beståndsdel i nya produkter för förtidigt födda barn. Detta beror på att naturligt existerande BSSL i bröstmjölk försvinner vid pastörisering. Dessutom förekommer det inte i dag i modersmjölksersättning eller andra näringstillsatser. Det förbättrade fettupptaget förväntas leda till ökad vikt och tillväxt hos förtidigt födda barn På så sätt kan det nyfödda barnets tid på intensivvårdsavdelning förkortas och dess långsiktiga utveckling underlättas. Arexis har även nyligen avslutat en framgångsrik klinisk fas II-studie kring BSSL, för behandling av en rubbning i fettomsättningen hos patienter med cystisk fibros. En klinisk fas III-studie är planerad. Kontakt hos Arexis: Professor Mats Strömqvist, Projektledare Tel: 031-749 11 15 Mobil: 0706-31 00 35 E-post: mats.stromqvist@arexis.com Dr Vidar Wendel-Hansen, Medicinsk chef Tel : 031-749 11 12 Mobil : 0703-26 10 32 E-post : vidar.wendelhansen@arexis.com Fakta till redaktionen: BSSL BSSL (gallsaltstimulerat lipas) är ett naturligt kroppseget enzym vars huvudfunktion är att metabolisera ett brett spektrum av lipider i födan. Enzymet finns i bukspottskörteln hos vuxna och i bröstmjölk. BSSL spelar en viktig roll i att katalysera digestionen av mjölktriglycerider och fleromättade fettsyror (LCPUFAs) hos nyfödda. För läkemedelsframställning kommer ett rekombinant humanprotein att produceras i cellodling. EARNEST EARly Nutrition programme and a long-term follow-up of Efficacy and Safety Trials. Detta forskningsprogram, som omfattar epidemiologisk, genetisk, djur-, konsument- och ekonomisk forskning, ska inleddas i april 2005 och pågå i fem år. Det ingår i sjätte ramprogrammet (FP6), som är den huvudsakliga finansieringsformen för forskning i EU´s regi. Den övergripande budgeten för FP6 under fyraårsperioden 2003-2006 uppgår till 17,5 miljarder euro, av vilka drygt 2,2 miljarder euro är riktade mot läkemedels-, genetisk och bioteknologisk forskning. Förtidigt födda barn Graviditetsperioden för människor är 37-41 veckor, och barn som föds före vecka 37 betecknas som förtidigt födda. Dessa bedöms också efter sin vikt vid födseln, där mindre än 2,5 kg anses vara lågt. De förtidigt födda barnen riskerar ökad sjuklighet och dödlighet, och jämfört med friska nyfödda får de dessutom senare i livet oftare metabola, kognitiva, sociala och beteendemässiga problem. Om Arexis Arexis är ett privatägt läkemedelsbolag med en omfattande projektportfölj i prekliniska och kliniska faser. Arexis är specialicerat på utveckling av läkemedel för behandling av metabola och inflammatoriska sjukdomar, t ex rubbning i fettomsättningen, diabetes, atopisk dermatit och reumatism. Gemensamt för dessa områden är stora medicinska behov och delvis okänd sjukdomsorsak. Arexis har en omfattande patentportfölj och en stark teknikplattform. Bolaget grundades 1999 och bedriver sin verksamhet i specialdesignade laboratorier i nybyggda Biotech Center i Göteborg. För ytterligare information, se www.arexis.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/22/20040922BIT21100/wkr0001.pdf