Arexis tillförs 48 millioner SEK genom riktad nyemission.

Arexis tillförs 48 millioner SEK genom riktad nyemission. Arexis AB meddelar idag slutförandet av en riktad nyemission som tillför bolaget 48 millioner SEK. 3i plc och SEB Företagsinvest har vardera investerat 20 millioner SEK, medan de befintliga aktieägarna InnovationsKapital och investerare anslutna till Beijergruppen har investerat vardera 4 millioner SEK. Dessutom har Industrifonden nyligen tillhandahållit 5 millioner SEK som ett konvertibelt lån. Intäkterna kommer att användas för att expandera organisationen och bygga upp en industriell plattform för bolagets forsknings- och utvecklingsprogram. Arexis är ett bolag med ambition att upptäcka och utveckla läkemedel, med huvudinriktning på metabola och inflammatoriska sjukdomar. Företaget grundades 1999 och använder ett antal egna teknologier för att identifiera genetiska faktorer som bidrar till uppkomsten av ett flertal folksjukdomar. Upptäckterna utgör viktiga ledtrådar till förståelse av underliggande mekanismer för sjukdomsutveckling. Denna kunskap utnyttjas för att utveckla mera exakt diagnostik och nya läkemedel, som är potentiellt effektivare och mer selektiva, och som därför har mindre biverkningar. Genom sitt starka samarbetsnät med ledande forskare, har Arexis ett spännande forskningsprogram, där företaget behåller fulla rättigheter till ett antal projekt som kommer att utvecklas internt eller i allianser med industriella partners. I samband med nyemissionen har Arexis anställt dr Lennart Hansson som VD, och dr Björn Löwenadler som forskningschef, båda tidigare verksamma inom AstraZenecas kardiovaskulära och gastrointestinala forskning. Dr Vidar Wendel-Hansen, en av Arexis grundare, kommer att fungera som affärsutvecklingschef. Arexis har etablerat sig i Göteborg, vilket ger företaget utomordentliga möjligheter vad beträffar tillgång till befintlig infrastruktur på universitetsnivå, närhet till ledande industriorganisationer inom den biomedicinska sektorn, en bra rekryteringsbas och ett starkt stöd från lokala myndigheter. Bolagets styrelse består av professor Leif Andersson och professor Rikard Holmdahl, som representerar företagets grundare, dr Johan Christenson, Senior Venture Analyst, SEB Företagsinvest, Mr. Laurie Rostron, independent director, 3i plc, och professor Anders Vedin, Chalmers Tekniska Högskola, rådgivare till InnovationsKapital, och tidigare VD för Astra Hässle. Christen Testén, tidigare Vice President, AstraZeneca, är styrelseordförande. Daniel Morgan, investeringsansvarig hos 3i Nordic, kommenterar: "Arexis bygger på många års högt kvalificerad akademisk forskning, och inriktar sig på att hitta orsaker till sjukdomar på områden med stora ouppfyllda behov. Kvaliteten i företagets teknologi har gjort det möjligt att engagera chefer i toppklass, som Lennart Hansson och Björn Löwenadler." Johan Christenson, leg.läkare och med.dr., tillägger: "Upptäckandet av nya läkemedel går nu snabbt in i den postgenomiska eran, med inriktning på funktion, och på hur sjukdomar är relaterade till arvsmassan. Arexis är väl ägnat att anta denna utmaning med sin unika teknologi, beprövad lång erfarenhet på området, genialiska vetenskap och kompetent företagsledning". Göran Johansson, kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, säger: "Arexis etablering inom biomedicinen i Göteborgsregionen ser jag som mycket positiv och strategisk. Denna etablering förstärker ytterligare kompetensblocket biomedicin i regionen, och gör oss konkurrenskraftiga både nationellt och internationellt." Lennart Hansson, VD i Arexis, sammanfattar: " Arexis utgör en inspirerande kombination av högkvalitativ vetenskap och en stark industriell ambition att upptäcka grundläggande och viktiga biologiska processer, som ligger bakom många allvarliga sjukdomstillstånd. Denna nya information spelar en nyckelroll vid utvecklingen av nya terapeutiska tillvägagångssätt, med stor medicinsk och ekonomisk potential." För ytterligare information, kontakta: Lennart Hansson, CEO Arexis AB +46-706310031 lennart.hansson@arexis.com Vidar Wendel-Hansen, CBO Arexis AB +46-703261032 vidar.wendelhansen@arexis.com www.arexis.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/30/20010530BIT00370/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/30/20010530BIT00370/bit0002.pdf